پنجشنبه, ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۲۶ ب.ظ

پيشنهاد سردبير

پربحث ترين ها

پربازديدها

۰

نقش سوره «ضحی» در توسعه فرهنگ قرآنی

 ستاد استان

نقش سوره «ضحی» در توسعه فرهنگ قرآنی

مدرس و پیشکسوت قرآنی با اشاره به نقش سوره «ضحی» در تبلیغ و توسعه فرهنگ قرآنی برای آحاد جامعه، گفت: خداوند در این سوره از پیامبر(ص) می‌خواهد در مسیر هدایت جامعه نوپای ایمانی، مؤمنین را زیر پر و بال خویش گرفته و کسی را از خود رنجیده خاطر ننماید.


به گزارش ایکنا، مسعود داوری، مدرس و پیشکسوت قرآنی، شامگاه روز گذشته دوم اسفندماه به بیان مباحث تدبری سوره «ضحی» در جمع فرهنگیان ناحیه دو آموزش و پرورش شهرستان شهرکرد در دارالقرآن فاطمه الزهرا شهرکرد پرداخت.
وی با بیان اینکه سوره ضحی با دو قَسَم خداوند به روز و شب آغاز شده، اظهار کرد: مفهوم این دو آیه را باید با نسبت به مفهوم کلی سوره سنجید.
داوری تصریح کرد: چون این سوره در جایگاه حمایت روحی روانی و امیدافزایی به پیامبر برای ادامه تبلیغ راه رسالت قرار گرفته و نیز آنچه که آیه «و وجدک ضالا فهدی» و آیه آخر سوره که «و اما به نعمت ربک فحدث» به ذهن انسان خطور می‌دهد، این است که انسان باید آیات قرآن را برای خودش و مردم حدیث کند.(یعنی دائما تازه و تجدید کند.)
مدیرعامل موسسه قرآن و عترت نسیم وحی شهرکرد افزود: وحی الهی، نجات دهنده بشر از گمراهی بوده است؛ لذا میتوان قسم به ضحی را آمدن وحی به سوی پیامبر و اللیل را بحث انقطاع وحی دانست.
داوری یادآور شد: در حقیقت نزول سوره در صدد تفهیم این موضوع بوده که پیامبر مکرم اسلام از نیامدن موقتی وحی محزون و غمگین نشود؛ همان طور که الضحی (روز) یکی از ایات و نشانه های عظمت الهی است و اللیل (شب) نیز یکی از آیات الهی و نشانه حکمت و تدبیر الهی می‌باشد.

وی با بیان اینکه رنجیده‌خاطر نشدن رسول مکرم اسلام از قطع موقتی نزول وحی از دلایل نزول سوره ضحی بوده است، گفت: بحث‌های روائی از دو ماه و نیم تا شش ماه و بعضی تا دو سال و نیم هم مدت انقطاع وحی را مطرح فرموده‌اند. در
مدیرعامل موسسه قرآن و عترت نسیم وحی شهرکرد یادآور شد: این سوره در جایگاه و فضائی بر پیامبر نازل می‌شود که ایشان به خاطر عدم دریافت وحی جدید بر خود به مدت طولانی، گوئی مکدر و آزرده خاطر هستند و دائم خود را سرزنش میکنند که مثلا خطا و اشتباهم کجا بوده که توفیق دریافت وحی از من  گرفته شده است.
داوری افزود: در بخش دوم سوره نیز خداوند توجهات و حمایت‌های خودش از پیامبر در جنبه فردی را دستمایه خط دهی فکری به رسول الله نموده و از ایشان می‌خواهد که در مسیرهدایت جامعه نوپای ایمانی خود، مومنین را زیر پر و بال خویش گرفته و همانگونه که خداوند او را تحت حمایت خویش قرار داده بود، کسی را از خویش رنجیده خاطر ننماید و به سوالات و نیازهای مردم پاسخ دهد.
وی در پایان با اشاره به اینکه کلمه ضال در آیه " و وجدک ضالا فهدی " به معنای اینکه (خداوند به پیامبرش میفرماید من تو را یافتم در حالی که گمراه بودی پس تو را هدایت کردم)، این گمراهی نه به معنای گمراهی پیامبر قبل از نزول قرآن بوده، بلکه به معنای بی بهره بودن ایشان ازنوع تعالیم قرآن و قلم وحی الهی است؛ گفت خدا پیامبر را به کمک نعمت رب (یا همان نزول قرآن)  هدایت کرد.

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

شبکه های اجتماعی