چهارشنبه, ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۱۷ ب.ظ

پيشنهاد سردبير

پربحث ترين ها

پربازديدها

۰

چهارمحال‌وبختیاری؛ مهد حفظ قرآن کریم

 ستاد استان

چهارمحال‌وبختیاری؛ مهد حفظ قرآن کریم

مدیر اداره توسعه مشارکت های مردمی سازمان دارالقرآن الکریم کشور پس از ارزیابی و بازدید از مراکز قرآنی چهارمحال و بختیاری، این استان را مهد حفظ قرآن دانست.

 حسین بهبودی ، مدیر اداره توسعه مشارکت های مردمی سازمان دارالقرآن کشور،پس از  ارزیابی از فضای قرآنی استان چهارمحال و بختیاری، بیان کرد: چهارمحال‌وبختیاری علی‌رغم وسعت جغرافیایی محدود و محرومیتی که بر آن سایه افکنده است، دارای ظرفیت‌ها و استعدادهای قرآنی خوبی است و بالغ بر ۲۳۰ تشکل قرآنی شناسنامه‌دار شامل ۵۰ مؤسسه قرآنی و ۱۸۰ خانه قرآنی شهری و روستایی با مجوز سازمان تبلیغات مشغول فعالیت هستند، البته باید به این آمار، مجموعه‌های قرآنی با مجوز سایر دستگاه‌ها و نیز محافل و جلسات قرآنی که از قدیم‌الایام در اقصی نقاط استان در قالب جلسات سنتی خانگی یا در مساجد و حسینیه‌ها برگزار می‌شوند، اضافه کرد که در طی دو روز بازدید و ارزیابی در استان، احصا شد.

وی ادامه داد: نکته مثبت و مورد تأکید استان که قطعاً در هیچ جای کشور نظیر ندارد، جایگاه حفظ قرآن میان مردم است که ریشه در گذشته و باورهای دینی آنان دارد به طوری که در جای‌جای استان و در دورافتاده‌ترین روستاها چند حافظ کل قرآن می‌توان یافت که غالباً در خانه‌های قرآن به آموزش قرآن‌آموزان می‌پردازند و به یقین، این استان را باید مهد حفظ قرآن کریم دانست.

بهبودی با اشاره به نواقص و کاستی‌های موجود در عرصه فعالیت‌های قرآنی استان، تأکید کرد: بخشی از این کاستی‌ها در ادامه معضلاتی است که در تمام کشور گریبانگیر تشکل‌ها و مجموعه‌های فرهنگی و قرآنی است و بخش دیگر به دلیل محرومیت و کم‌برخوردار بودن استان است به طوری که هر چه از مرکز استان دور می‌شویم، این محرومیت در همه ابعاد بیشتر خودنمایی می‌کند.

وی تأمین اجاره‌بهای مکان مناسب فعالیت‌های قرآنی را مهم‌ترین معضل مؤسسات و خانه‌های قرآن خواند و تصریح کرد: عدم توانایی مؤسس در تهیه فضای مناسب و به‌روز رسانی آن مطابق با سلیقه نوجوان و جوان سبب جذب کمتر مخاطبان و کاهش درآمد می‌شود، درآمد کمتر یعنی عدم توانایی در تأمین مکان و تجهیزات و این چرخه معیوب، با گذشت زمان مرکز قرآنی را وارد فرآیند انحلال می‌کند و در نهایت آن‌را به توقف فعالیت و تعطیلی می‌کشاند که اگر مسئولان نخواهند در این خصوص چاره‌ای بیندیشند قطعاً این چرخه منفی گریبان تعداد بیشتری از مجموعه‌های قرآنی را خواهد گرفت.

بهبودی تأکید کرد: در این بازدید دو روزه خستگی را در چهره برخی مدیران مؤسسات قرآنی که از اساتید قرآنی تراز اول استان هستند و سال‌های سال در فضای قرآنی فعالیت کرده‌اند، دیدم؛ اساتیدی که سال‌ها جابجایی و خانه‌ به دوشی را تحمل کرده‌اند و امروز به دلیل مشکلات فراوان، دامنه فعالیت مؤسسه‌شان به یک اتاق محدود شده است و چه بسا با فعالیت در همان یک اتاق نیز تمام تکالیف قانونی در کنار تأمین هزینه‌های اجاره‌بها، به‌روزرسانی فضا و تجهیزات و ... بر آنان مترتب است.

وی ادامه داد: سؤال اینجاست که درآمد تا چه میزان می‌تواند هزینه‌های تحمیلی را تأمین کند و باید گفت که این اساتید عزت‌مند قرآنی نه از کار بلکه از برخوردها و بی‌مهری‌ها ناراحت و خسته هستند و به دلیل عدم توانایی در تأمین هزینه‌ها ناگزیرند کار را متوقف کنند.

مدیر امور مؤسسات و استان‌های سازمان دارالقرآن‌الکریم تصریح کرد: طی صحبت‌هایی که با مدیرکل اداره تبلیغات اسلامی استان داشتیم، برنامه‌هایی برای این موضوعات پیش‌بینی شده است و از همینجا از مسئولان استان به‌ویژه نماینده‌ ولی‌فقیه، استاندار و مسئولان فرهنگی درخواست می‌شود که در حد توانایی به حل معضلات تشکل‌های قرآنی کمک کنند.

بهبودی در پایان گفت: قوانین برای حمایت مردم وضع شده است، مدیران فرهنگی خودشان را مسئول بدانند و اگر یک قاعده‌ سبب مانع‌تراشی برای فعالیت یک فعال قرآنی می‌شود آن‌را رفع کنند؛ چرا که هر مسئول در حوزه کاری خودش می‌تواند از اختیارات قانونی خود برای تسهیل فعالیت‌های قرآنی و برداشتن موانع پیش روی قرآنیان استفاده کند.

 

 

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

شبکه های اجتماعی