پيشنهاد سردبير
پربحث ترين ها
-
روستای دزک پیشرو در برنامه های قرآنی
نظرات: ۱ -
-
-
تقدیر از برگزیدگان قرآنی مدرسه صدرا
نظرات: ۱ -
-
-
-
-
-
پربازديدها
-
۳۰۸۹ -
۲۹۱۲ -
۱۴۹۷ -
۱۴۶۰ -
۱۳۴۸ -
۱۴۴۴ -
۱۴۵۷ -
۱۳۰۹ -
۱۱۸۷ -
۱۲۲۵
آیات قرآن و تبلیغات قرآنپایه محور تبلیغات مبلغان باشد

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحالوبختیاری گفت: لازم است همه مبلغان آیات نورانی قرآن کریم را مبنا و محور تبلیغات اسلامیشان در منبرها قرار دهند، مروّج قرآن باشند و آیات قرآن محور مباحثشان در مناسبتهای مختلف باشد.
حجتالاسلاموالمسلمین مهدی طاهری، مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحالوبختیاری، به نقل از ایکنا، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه شیوه تبلیغی پیامبر(ص) مبتنی بر قرآن بود حال آنکه در حال حاضر کمتر شاهد تبلیغات قرآنپایه در منبرها و از سوی مبلغان هستیم، اظهار کرد: کلیت این امر پذیرفته نیست البته نمیتوان اصل این واقعیت را انکار کرد.
وی «دوره تشریع» را یک فصل از رسالت پیامبر اسلام(ص) معرفی کرد و گفت: ایشان یک دوره تبلیغ وحی الهی را دارند که شامل دریافت و ابلاغ آیات قرآن کریم به مردم است و «تشریع» یعنی آنچه خداوند از طریق وحی و از سوی پیامبرش، برای انسانها وضع میکند.
مبنای اساسی تبلیغ پیامبر(ص)
طاهری در ادامه تأکید کرد: پرواضح است که وقتی تمام آیات از زبان پیامبر اسلام(ص) ابلاغ میشود، مبنای اساسی سخن ایشان آیات قرآن باشد و احادیث و روایاتی که تحت عنوان احادیث نبوی در دست است، توضیحاتی هستند که ایشان در ذیل آیات و یا به صورت مستقل، برای تبیین آیات آوردهاند پس خارج از مبانی و مباحث قرآنی نیست.
وی با اشاره به ظهور برخی جریانها برای ایجاد انحراف عقیدتی در زمان پیامبر(ص)، گفت: آنان با شعار «کفانا کتاب الله» سعی میکردند جامعه را از ایده قرآنی پیامبر(ص) که توجه به بیانات ثقلین، یعنی قرآن کریم و اهل بیت(ع) است، دور کنند.
وی با مقایسه احادیث مربوط به زمان پیامبر(ص) و احادیث بیان شده در کتب اربعه حدیث، اظهار کرد: با بررسی احادیث نبوی و احادیث چهار کتاب معروف شیعه، اصول کافی، تهذیب، استبصار و من لا یحضرهالفقیه، میتوان دریافت که در دوره بعد از پیامبر(ص)، مجموعهای از چندین هزار حدیث وجود دارد که از بیان اهلبیت(ع) استخراج شدهاند.
طاهری با بیان اینکه چهارهزار نفر در مکتب امام صادق(ع) شاگردی میکردند، تأکید کرد: اگر ایکنا در زمان امام صادق(ع) وجود داشت، آیا مجاز بود از وجود مقدس ایشان بپرسد که چرا قرآن را تبلیغ نمیکنید؟ قطعاً خیر، زیرا جایگاه تبلیغ در زمان آن حضرت به درستی تحلیل نشده است.
ضرورت مبنا قرار دادن قرآن در تبلیغات دینی مبلغان
وی مجموعه احادیث و داستانها را برگرفته از بیان اهل بیت(ع) دانست و یادآور شد: قرآن کریم نیز از ابزار داستان در بسیاری از سورهها از جمله سوره مبارکه هود بهره جسته ضمن اینکه داستان انبیای الهی نیز در جای جای قرآن آمده است که باید گفت مقصود قرآن، نقل داستان نیست بلکه «عبرت» مهم است.
طاهری اظهار کرد: پس باید تأکید کرد که پیامبر اسلام(ص) چون ابلاغکننده آیات الهی بودند، تبلیغاتشان قرآنپایه بود، ضمن اینکه ائمه اطهار(ع) مسیرشان مسیر قرآن بود و در تبیین قرآن و برای فهم مخاطب، نکاتی را مطرح میکردند که فراز قرآنی نبودند اما همسو و همجهت این کتاب آسمانی بودند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان در ادامه تأکید کرد: لازم است همه مبلغان دین آیات نورانی قرآن کریم را مبنا و محور تبلیغات اسلامیشان قرار دهند، مروّج قرآن باشند و آیات قرآن محور مباحثشان در مناسبتهای مختلف، آیات قرآن باشد.
طاهری با بیان اینکه رویکرد تبلیغاتی قرآنپایه در منبرها و مجالس نباید خواسته این یا آن نهاد باشد، ادامه داد: جریانات مردمی و رسانهها باید این مهم را به صورت جدی از سازمانهای ذیربط و مبلغان مطالبه کنند.
گونههای تبلیغ قرآن
وی در بخش دیگری از سخنان خود آموزش قرآن را یکی از گونههای تبلیغ و ترویج خواند و افزود: گاه ترویج قرآن به معنای آموزش آن است که در قالب رشتههای گوناگون اعم از صوت و لحن، تجوید، قرائت و ... نوعی تبلیغ محسوب میشود.
وی در ادامه یادآور شد: بر اساس نگاه ترویجی به آموزش قرآن باید گفت که مؤسسات قرآنی و خانههای قرآن نقش مهمی در ترویج و تبلیغ قرآن دارند که در همین راستا و فارغ از جلسات مناسبتی از جمله در ماه مبارک رمضان که همه ارگانها فعالیت قرآنی دارند، ۵۴ خانه قرآن روستایی، ۶۱ خانه قرآن شهری و ۶۰ مؤسسه قرآنی تحت نظارت اداره کل تبلیغات اسلامی استان مشغول امر آموزش و تبلیغ معارف قرآن کریم هستند.
طاهری درباره برنامه ادارهکل تبلیغات اسلامی برای نشر مبانی قرآن، گفت: این اداره بنا دارد از اوایل مهرماه جلسات «معارف قرآن» را به صورت هر دو هفته یکبار و با همکاری عوامل غیرسازمانی برگزار و به تبیین و تشریح آموزههای قرآن در قالب این جلسات پرداخته شود.
ویژگیهای مأموریت تبلیغی پیامبر(ص)
وی در پاسخ به پرسشی درباره ویژگیهای مأموریت تبلیغی پیامبر اسلام(ص)، بیان کرد: ایشان فقط آموزشدهنده و مبلغ قرآن نبودند بلکه «کانَ خُلقُه قُرآن»، یعنی ایشان را باید خروجی قرآن بدانیم.
طاهری با تأکید بر اینکه یکی از روشهای مؤثر ترویج قرآن دارا بودن خلق قرآنی مبلغ است، ادامه داد: خلق قرآنی پیامبر(ص) مشخصههایی داشت که رحمان و رحیم بودنشان با مؤمنان یکی از آنهاست، یعنی با جریاهای مؤمن انقلابیِ همسو مهربان و رئوف بودند.
وی با اشاره به مؤلفه دیگری از خلق قرآنی پیامبر(ص)، گفت: ایشان برابر جریان کفر «أشدّاءُ عَلیَ الکُفّار» بودند و در همین راستا دشمنانی داشتند، پس اگر مبلغی همه جریانهای فکری، فرهنگی و سیاسی جامعه را در کنار خود داشته و هیچ مخالفی میان آحاد و اقشار مردم نداشته باشد، باید به صحت روانی، فکری یا عقیدتی او شک کرد و تبلیغ او شیوه تبلیغی قرآن نیست.
طاهری تأکید کرد: وجود مقدس پیامبر(ص) با کفار و یا کسانی که میل به کفر داشتند نامهربان بودند و مصداق امروزی آن افرادی است که علیرغم مسلمان بودن و زندگی در جامعه اسلامی، شیفته فرهنگ غرب هستند که این افراد در تبلیغات دینی و قرآنی اجر و قربی ندارند.
وی با تأکید بر مؤلفه سوم خلق قرآنی پیامبر(ص) در امر تبلیغ، افزود: ایشان حرف همه را میشنیدند چرا که مبلغان رسالت الهی وظیفه دارند گوش خود را پای درد و دل مردم بنشانند و شنونده خوبی باشند، زبانشان گویای سخن مردم و دردشان درد مردم باشد.
پیامبر اسلام(ص) طبیب درد مردم بودند
طاهری درباره ویژگی چهارم پیامبر(ص)، گفت: ایشان «طبیبٌ دوّارٌ بِطبِّه» بودند یعنی طبیب درد مردم بودند، گوششان شنوای درد مردم و زبانشان گویای درد آنان و عملشان، برطرف کردن دردشان بود که انتظار میرود مبلغان در مسیر اخلاق قرآنی پیامبر(ص) مشی کنند.
وی با اشاره به یکی از مصادیق طبیب بودن مبلغ، اظهار کرد: «طبیبٌ دوّارٌ بِطبِّه» بودنِ مبلغ یعنی اینکه به طور مثال یک طلبه در روز سوم ازدواجش، تهران را به مقصد نقطهای محروم و دورافتاده در شهری ترک کند و برای پرداختن به امر تبلیغ در آنجا ساکن شود و کاملاً در خدمت قرآن باشد؛ حال جای این پرسش از خبرنگاران وجود دارد که آیا شما حاضر بودید چنین وضعیتی را متحمل شوید؟ اگر پاسخ «خیر» است، باید گفت که شما توانایی تبلیغ دین در عصر حاضر را ندارید.
طاهری در پایان تأکید کرد: شرط تحقق تبلیغات قرآنی، علاوه بر تمسکجویی به خُلق تبلیغ قرآنی پیامبر(ص)، تقویت کارهای روبنایی از جمله آموزش قرآن است که امیدواریم تمام این امور با همکاری همگان و با ذرهبین معقول و منطقی رسانهها پیگیری و به نحو احسن اجرا شود.
نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
گزارش های تصویری
خلاصه آمار
آخرين مطالب
-
مشارکت پررنگ مراکز قرآنی چهارمحالوبختیاری در کمک مؤمنانه
دوشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ -
زمان برگزاری پانزدهمین آزمون اعطای مدرک به حافظان قرآن به تعویق افتاد
چهارشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ -
آزمونهای «مرحله تطبیق»طرح استعدادهای درخشان قرآنی چهارمحال و بختیاری برگزارشد.
يكشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ -
تشریح برنامه های قرآنی اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان در بهار 99
يكشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ -
مرحله نخست ارزیابی میدانی مؤسسات قرآنی چهارمحال و بختیاری پایان یافت
چهارشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ -
شرکت 1054 قرآن آموز در دورههای عمومی آموزش قرآن کریم در چهارمحال و بختیاری
يكشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ -
مواسات و کمک مؤمنانه؛ نماد صداقت، ایمان و تقوا
يكشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ -
چند توصیه کاربردی به معلمان جوان از زبان استاد پیشکسوت قرآن
يكشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ -
برگزاری اولین جشنواره مجازی قرآن کریم در چهارمحالوبختیاری
پنجشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ -
برگزاری آموزش مجازی قرآن توسط 61 موسسه و خانه قرآن در چهارمحال و بختیاری
دوشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۹