چهارشنبه, ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۰۹:۴۴ ب.ظ

پيشنهاد سردبير

پربحث ترين ها

پربازديدها

۰

آموزه های قرآنی راه اصلی مقابله با آسیب های اجتماعی است

 مصاحبه ها ستاد استان

آموزه های قرآنی راه اصلی مقابله با آسیب های اجتماعی است

معصومه یوسفی حافظ کل قرآن کریم آموزه های قرآنی  را، راه اصلی رشد معنوی جامعه و مقابله با آسیب های اجتماعی دانست.

گفت و گو با حافظ کل قرآن کریم و شرکت کننده مدرک درجه 3 حفظ درآزمون شفاهی سیزدهمین دوره طرح اعطای مدرک تخصصی به حفاظ

لطفا خودتان را معرفی کنید، از تحصیلاتتان بگویید و الان به چه شغلی مشغول هستید؟

بنده معصومه یوسفی هستم .  ساکن شهرکرد .کارشناس ارشد علوم و قرآن و حدیث دارم و در حال حاضر دبیر معارف شهرستان فارسان هستم.

حفظ قرآن را از چند سالگی و در کجا شروع کردید؟

حفظ قرآن را در سن 15 سالگی شروع کردم و در 17 سالگی یعنی در مدت 2 سال موفق به حفظ کل قرآن کریم شدم برای حفظ قرآن جایی کلاس نرفتم خودم در منزل با کمک نوار های ترتیل حفظ کردم.

انگیزه شما برای پرداختن به حفظ قرآن چه بود؟

وقتی که بچه بودم هر روز می دیدم که پدرم در منزل با صدای بلند قرآن را تلاوت می کند من هم علاقمند شدم مثل پدرم قرآن بخوانم که با تشویق های پدرم توفیق حفظ قرآن را هم پیدا کردم. 

مشوقان اصلی شما در حفظ چه کسانی بودند؟

مشوق اصلی من در درجه اول خواست و توفیق الهی بوده و در درجه بعد پدر و مادرم، مخصوصا پدرم بودند.

اهمیت قرائت و حفظ قرآن در میان خانواده شما به چه اندازه است؟

همه اعضای خانواده ما علاقه‌مند به بحثهای قرآنی و دنباله‌رو فضاهای قرآنی هستند. در منزل ما در فعالیت های روزانه اول به قرائت قرآن پرداخته می شود سپس به سایر کار ها ، سه خواهر م( زهرا، فاطمه و آسیه ) حافظ کل قرآن کریم هستند ، پدرم نیز حدود 15 جزء  و مادرم 5 جزء قرآن را حفظ هستند، پسرم محمد حسین نیز یک قاری و موذن موفق است و در حال حاضر در کنار مادرم مشغول به حفظ قرآن می باشد.  

شما چه تجربه خاصی در روند حفظ قرآن داریدکه برای دیگران مفید باشد؟

 در زمینه حفظ قرآن اولین کار و در واقع مهمترین کار پشتکار و اراده قوی است که الحمدلله بنده با توکل به خدا و ارداه قوی موفق به حفظ قرآن شدم ، دیگر اینکه حفظ قرآن هم باید بصری باشد و هم سمعی، آیات را به صورت تصویری حفظ کردن سبب تقویت حافظه می‌شود و سمعی حفظ کردن هم باعث میشود صوت و لحن و موارد تجویدی و وقف و ابتداء کاملا رعایت شود.  یعنی هر دو روش در کنار هم بودن خیلی بهتر است . یکی از معایب سمعی به تنهایی حفظ کردن این است که اگر لحن و آهنگ را فراموش کردی خود محفوظات هم فراموش می شوند.

فکر می کنید رمز موفقیت شما در حفظ قرآن چه بوده است؟

 رمز موفقیت در هر کاری توکل به خدا ، ائمه اطهار و برنامه ریزی منظم است.

تاثیر حفظ قرآن بر روحیه و اخلاق خود را در چه حدی می دانید؟

حفظ قرآن باعث می شود انسان با الهام گرفتن از آیات قرآن متخلق به اخلاق قرآن و الهی شود من نیز سعی می کنم طبق آیات قرآن رفتار کنم.

آیا تا به حال در مسابقات قرآنی شرکت کرده ای؟ و چه رتبه هایی کسب کرده اید؟

 بله در مسابقات زیادی شرکت کردم  و رتبه های زیادی  هم به دست آوردم که  می توانم به این رتبه ها اشاره کنم . رتبه اول کشوری مسابقات بنیاد شهید در رشته حفظ کل سال89 ، رتبه اول کشوری در مسابقات سپاه پاسداران در رشته حفظ کل سال 93، رتبه اول کشوری در مسابقات دانشجویی در رشته حفظ 10 جزء و رتبه اول حفظ 20 جزء در مسابقات استانی چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم که چند روز قبل برگزارشد و مرحله کشوری آن در شهریور ماه برگزار می شود .

آیا شرکت در کلاس های حضوری حفظ برای کسانی که به حفظ قرآن می پردازند ضروری است؟

بستگی به افراد دارد بعضی از افراد با حضور در کلاس بهتر می توانند حفظ کنند . من خودم با وجود اینکه در منزل قرآن را حفظ کردم اما اعتقاد دارم اگر یک هم مباحثه ای باشد که حالت رقابتی ایجاد شود حفظ بهتر و سریع تر پیش می رود

میزان گسترش فرهنگ قرآنی در سطح شهر و منطقه شما چگونه بوده است؟

الحمدلله فعالیت های قرآنی در جامعه روز به روز در حال گسترش است که نمونه آن را در تاسیس موسسات قرآنی می بینیم که با جذب نونهالان و نوجوانان به سمت قرآن زمینه حضور آنها را در جامعه فراهم می کنند و این خود باعث رشد فرهنگ قرآنی در جامعه می شود.

هم اکنون در زمینه قرآنی چه فعالیت هایی دارید؟

به دلیل مشغله کاری  و تربیت دو فرزندم فعلا نمی توانم فعالیت دیگری در زمینه تدریس قرآن که علاقه زیادی دارم داشته باشم . هر روز به مرور محفوظاتم می پردازم و گاهی اوقات هم در مسابقات و آزمون های قرآنی شرکت می کنم .

به نظر شما زیباترین آیه قرآن کدام است؟

همه آیات قرآن زیبا هستند و آرامش خاصی دارند ، طبق آیه 98 سوره مبارکه کهف که می فرماید: «قال هذا رحمه من ربی » حفظ قرآن را رحمت و لطف الهی می دانم .

راه های تشویق جوانان و نوجوانان به حفظ قرآن چیست؟

 در درجه اول خانواده ها باید خودشان قرآنی باشند ، در منزل تلاوت قرآن داشته باشند تا نوجوانان و جوانان نیز به سمت قرآن هدایت شوند و در گام دوم شرکت در کلاس های قرآنی متناسب با سن بچه ها ولی باید توجه داشته باشیم که نباید بچه ها را  مجبور به شرکت در کلاس های قرآنی کنیم بلکه باید در منزل و مدرسه فضای قرآنی را فراهم کنیم در این صورت خود بچه به طرف قرآن جذب می شود.

نظر شما در مورد آزمون های تخصصی اعطای مدرک حفظ  و اینکه این مدرک با مدارک دانشگاهی معادل سازی می شود چیست؟

این آزمون ها در سطح خیلی خوبی برگزار می شوند و کاملا تخصصی و در شأن و جایگاه حافظان قرآن کریم هستند و چون با مدارک دانشگاهی معادل سازی می شوند  هم زمینه خوبی برای تشویق جوانان و نوجوانان به حفظ قرآن می باشد و هم برای افرادی که شاغل هستند انگیزه خوبی برای حفظ قرآن ایجاد می شود.

چندمین بار است که در این آزمون شرکت می کنید و پیشنهاد شما برای بهتر برگزار شدن این آزمون چیست ؟

امسال اولین بار است که در این آزمون  برای مدرک درجه 3 که همان حفظ کل است شرکت کردم . خوب نحوه وکیفیت برگزاری آزمون خیلی خوب است فقط به نظرم اگر قرعه های حفظ مرحله شفاهی از سازمان دارالقرآن کشور ارسال شود بهتر است و نکته دیگر اینکه  به داوران استانی اعتماد بیشتری شود.  

آیا طرح اعطای مدرک تخصصی به حفاظ می تواند یک را ه تشویق جوانان به حفظ باشد .

بله، باتوجه به اینکه مدرک این آزمون با مدرک دانشگاهی معادل سازی می شود زمینه ای بسیار عالی برای تشویق جوانان به حفظ قرآن می باشد.

صحبت پایانی شما؟

« و لقد یسرناالقرآن للذکرفهل من مدکر» خداوند قرآن را برای خواندن و تلاوت آسان کرده است . هر فردی اگر روزانه 50 آیه قرآن را تلاوت کند زمینه انس با قرآن فراهم می شود و در نتیجه عمل به قرآن نیز آسان می شود و بدانیم در دنیای کنونی آموزه های قرآنی راه اصلی مقابله با  آسیب های اجتماعی هستند. 

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

شبکه های اجتماعی