پنجشنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳، ۱۰:۲۶ ب.ظ

پيشنهاد سردبير

پربحث ترين ها

پربازديدها

۰

با بهترین انیس دنیا همراه هستم

 مصاحبه ها

با بهترین انیس دنیا همراه هستم

غلامحسین فاتحی حافظ کل قران کریم و نفر اول مسابقات کشوری تفسیر در مصاحبه با اداره امور قرآنی استان کتاب وحی را بهترین همنشین انسان می داند.


غلامحسین فاتحی متولد اول اردیبهشت سال 52 در فرخشهر، لیسانس دبیری زیست شناسی و حافظ کل قرآن دارای مدرک تخصصی درجه 3 از سازمان دارالقرآن کشور می باشد. بارزترین ویژگی اخلاقی به اذعان اطرافیان فروتنی و پشتکار فراوان ایشان است. رتبه اول کشوری در تفسیر از آخرین موفقیت های ایشان در سال 93 بوده است.

استاد قطعاً در زندگی شما برنامه ریزی وجود دارد، اگر بی برنامگی از بیرون باشد،بر برنامه ریزی شخصی شما تأثیر می گذارد یا خیر؟

بله تأثیر که دارد گاهی کل برنامه دستخوش تغییر می گردد اما من سعی می کنم که از وقت های مرده استفاده کنم و به برنامه شخصی خود برگردم. سعی می کنم شبها زود بخوابم و البته به برنامه های تلویزیونی وابسته نشوم و صبح هنگام یا قبل از اذان صبح بیدار شده و به برنامه خود برسم. گاهی اوقات وقتی ساعت 8 صبح می روم سر کلاس احساس می کنم به اندازه یک نصف روز من ا زصبح کار کرده و استفاده کرده ام. (بیشترین استفاده را من از صبح می کنم.)

از کی شما سحرخیزی را برای حفظ قرآن انتخاب کرده اید؟

من از کودکی سحرخیز بودم اما به طور جدی از وقتی که تصمیم به حفظ قرآن کردم سحرخیزی جزو برنامه اصلی زندگی من شد.

از چند سالگی شما حفظ قرآن را شروع کرده اید؟

اردیبهشت ماه سال 1369 بعد از مراسم شبی با قرآن که مصادف بود با عید فطر، با مشاهده برنامه استاد احمد دباغ که حافظ کل قرآن بود و درست هم سن و سال من بود من هم تشویق شدم که حفظ قرآن را شروع کنم.

 

حفظ قرآن در زندگی شخصی و اجتماعی شما تأثیر داشته است یا خیر؟

قطعاً، من به عنوان یک شخصیت قرآنی کاملاً شناخته شده هستم و اگر قرآن وارد زندگی من نشده بود شاید مسیر زندگی ام به گونه ای دیگر بود، البته من قبل از اینکه شروع به حفظ قرآن کنم با قرآن بیگانه نبودم و در مسابقات قرآنی شرکت می کردم.

حفظ قرآن نقطه عطفی در فعالیت های قرآنی من بود و دریچه‌ی خاصی از قرآن به روی من گشوده شد وقتی از چهار پنج سال پیش وارد حوزه تفسیر شدم باز نقطه‌ی عطف مثبت دیگری در زندگی من ایجاد شد. در آن مرحله من متوجه شدم که در حوزه فعالیت های قرآنی هیچ کاری نکردم.

آیا به غیر از حوزه قرآن شما فعالیت های دیگری داشته اید؟

به صورت حرفه ای نه اما به صورت خود آموز و علاقه فعالیت هایی را داشته ام اما نه به صورت تخصصی. یعنی اگر شما زمینه مناسب برای انجام سایر فعالیت ها فراهم بود به دنبال آنها می رفتید؟

هم بلی و هم خیر.

بله از این جهت که سایر فعالیت ها مثل ورزش و هنر و... در زندگی مزایایی دارند چه جسمی و چه روحی. خیر هم از آن جهت که در دوستان و اطرافیان می دیدم که وارد حوزه های مختلف شده و به نتیجه مطلوبی نمی رسند. بهتر این است که دو سه فعالیت را به طور شاخص دنبال کنند تا اینکه از این شاخه به آن شاخه بپرند.

یکی از ابتلائات جوانان و نوجوانان امروز ما همین از این شاخه به آن شاخه پریدن است.

انگیزه اصلی حفظ در شما چگونه ایجاد شد و آیا به غیر از انگیزه شرایط دیگر هم مورد نیاز است؟

زمینه حفظ از سال ها پیش در من وجود داشت چون من در مسابقات راهنمایی همیشه نماینده مدرسه و استان بودم. در اردویی که در رامسر حاضر شدم حافظ نوجوانی که احمد وطن خواه نام داشت برنامه اجرا می کرد جرقه اصلی در من زده شد  اما به خاطر نبود امکانات و زمینه مناسب باعث شد که دنبال کار را نگیرم.

مشکلات و موانع موجود استان در بحث فعالیت های قرآنی چیست؟

مشکلاتی که هست شاید کشوری باشد چون اولویت را به مباحث و علوم پایه می دهند. یکی از مشکلاتی که در استان ما به چشم می خورد این است که رقابت و مسابقه در استان ما کم رنگ است با تجربه 25، 26 ساله ای که من دارم رقابت در این استان چشم گیر نیست.

منشإ این فقدان رقابت در استان چیست؟

ایجاد انگیزه مناسب در مسابقات قرآنی وجود ندارد. چه از نظر استقبال مالی چه رتبه ای اهمیتی که دیگر مسابقات در سایر رشته ها دارند بهتر از رتبه های قرآنی است.

وقتی که قرآن تلاوت می کنید چه احساسی دارید؟

احساس می کنم که با بهترین انیس دنیا همراه هستم. امام سجاد علیه السلام می فرمایند: «اگر همه دنیا نباشد و فقط قرآن باشد من احساس تنهایی نمی کنم.»

اگر شما مسئول دارالقرآن بودید چه می کردید؟

با توجه به اینکه بنده تجربه مسئولیت قرآنی دارالقرآن آموزش و پرورش را داشتم تا حدودی با موانع و مشکلات آنها هم آشنایی دارم. به مسابقات قرآنی استان اهمیت می دادم و بیشتر به آن می پرداختم. معرفی نرم افزارهای به روز و در اختیار قرار دادن آنها به قاریان ، نظم بخشیدن به فعالیت های قرآنی ، بازدید از فعالیت های قرآنی کوچک و اهمیت دادن به آنها چرا که در میان مدت یا بلند مدت تأثیرات این کارهای کوچک نمود پیدا می کند.

مسئولین نباید خودشان را کنار بکشند باید وارد صحنه های کوچک قرآنی شویم این صحنه ها گر چه از دید ما کوچک است اما خیلی از افراد بزرگ از همین صحنه های کوچک است که الگو و انگیزه گرفته و پرورش داده می شوند.

همنشینی با قرآن تا چه میزان در شما و اطرافیان تأثیر گذار بوده است؟

بسیار زیاد تا جائیکه بعضی از افراد خانواده هم شروع به حفظ قرآن کرده و موفق گردیده اند.

با آیات قرآن جواب دهید .

آرامش بخش ترین آیه که شما با آن آرامش می گیرید کدام است؟

وَ لا تَهِنُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنینَ

و هرگز ( در برابر دشمن ) سست نشوید و ( از مصائبی که بر شما وارد می شود ) غمگین مباشید که شما برترید اگر مؤمن ( واقعی ) باشید.  (سوره آل عمران آیه 139)

تأثیرگذارترین آیه در زندگی شخصی و اجتماعی شما؟

وَمَن یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا﴿1﴾وَیَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ﴿۲﴾

و هر کس از خدا پروا کند [خدا] براى او راه بیرون‏شدنى قرار مى‏دهد. و از جایى که حسابش را نمى‏کند به او روزى مى‏رساند. (سوره طلاق آیه 1و2)

برخورد شما با یک اخلاق نابهنجار در جامعه چگونه است؟

ادْعُ إِلی‏ سَبیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ

(مردم را ) به سوی راه پروردگارت با منطقی حکیمانه و ادلّه قانع کننده و با پندی نیک و بیداری بخش و عبرت آموز دعوت کن. (سوره نحل آیه 125)

اگر فرصت زندگی شما رو به پایان باشد و در لحظه مرگ قرار بگیرید کدام آیه بر دل و زبانتان جاری می گردد؟

کُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ وَ إِنَّما تُوَفَّوْنَ أُجُورَکُمْ یَوْمَ الْقِیامَةِ فَمَنْ زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَ أُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فازَ وَ مَا الْحَیاةُ الدُّنْیا إِلاَّ مَتاعُ الْغُرُورِ

هر جانداری ( به ناچار ) چشنده مرگ است ، و جز این نیست که پاداش های شما در روز قیامت تماما داده می شود ، پس هر که را از آتش دور دارند و به بهشت درآورند حقّا که کامیاب شده است ، و این زندگی دنیا جز کالای فریب نیست. (سورهآل عمران آیه 185)

دیدگاه غلامحسین فاتحی حافظ کل قرآن و نفر اول مسابقات تفسیر سال 93 به سختی ها و ناملایمات زندگی چیست؟

أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَ لَمَّا یَأْتِکُمْ مَثَلُ الَّذینَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِکُمْ مَسَّتْهُمُ الْبَأْساءُ وَ الضَّرَّاءُ وَ زُلْزِلُوا حَتَّی یَقُولَ الرَّسُولُ وَ الَّذینَ آمَنُوا مَعَهُ مَتی‏ نَصْرُ اللَّهِ أَلا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَریبٌ

آیا ( شما مؤمنان ) گمان کرده اید که داخل بهشت می شوید و حال آنکه هنوز حالات کسانی که پیش از شما درگذشته اند برای شما نیامده! آنها را زیان های مالی و بدنی رسید ، و متزلزل و مضطرب شدند تا جایی که فرستاده خدا و کسانی که با او ایمان آورده بودند می گفتند: نصرت و یاری خدا کی می رسد؟ (گفتیم)آگاه باشید که حتما نصرت خدا نزدیک است.(سوره بقره آیه 214)

بیشترین ویژگی اخلاقی که دوست دارید زینت قرآنی شما باشد؟

وَ لا تَمْشِ فِی الْأَرْضِ مَرَحاً إِنَّکَ لَنْ تَخْرِقَ الْأَرْضَ وَ لَنْ تَبْلُغَ الْجِبالَ طُولاً

و در روی زمین با کبر و سرمستی راه مرو ، زیرا تو ( هر چند قوی باشی ) هرگز نمی توانی ( با گامهایت ) زمین را بشکافی و هرگز نمی توانی در بلندی به کوه ها برسی. (سوره اسراءآیه 37)

توصیه قرآنی که به مخاطبین ما دارید؟

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ یَنصُرْکُمْ وَیُثَبِّتْ أَقْدَامَکُمْ

اى کسانى که ایمان آورده‏اید اگر خدا را یارى کنید یاریتان مى‏کند و گامهایتان را استوار مى‏دارد. (سوره محمد آیه 7)

از اینکه وقت با ارزش خود را در اختیار ما گذاشتید تشکر می کنم در آخر شما از مخاطبین ما اگر سؤالی دارید بپرسید؟

أَ لَیْسَ اللَّهُ بِکافٍ عَبْدَهُ

آیا خداوند کفایت کننده ( امور ) بنده اش نیست؟!(سوره زمر آیه 36)

 

 

 

برچسب ها غلامحسین فاتحی

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

شبکه های اجتماعی