چهارشنبه, ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۴۲ ب.ظ

پيشنهاد سردبير

پربحث ترين ها

پربازديدها

۰

تمسک به قرآن راه رسیدن به آرامش است

 مصاحبه ها ستاد استان

تمسک به قرآن راه رسیدن به آرامش است

زهرا اقبالی بختیاری حافظ کل قرآن کریم گفت: قرآن ریسمان محکمی است که انسان با تمسک به آن به آرامش می رسد.

اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری به بهانه مرحله شفاهی سیزدهمین دوره آزمون اعطای مدرک تخصصی به حفاظ به گفت و گو نشست با زهرا اقبالی بختیاری شرکت کننده مدرک درجه 3 این آزمون که خواندن آن خالی از لطف نیست.

لطفا خودتان را معرفی کنید، از تحصیلاتتان بگویید و الان به چه شغلی مشغول هستید؟

بنده زهرا اقبالی  بختیاری هستم ، ساکن شهرکرد، کارشناسی علوم قرآن و حدیث دارم و هم اکنون مشغول ادامه تحصیل در رشته علوم قرآن و حدیث هستم و در زمینه تربیت حافظان قرآن در موسسه جامعه القرآن، اداره اوقاف و نیروی انتظامی مشغول به کار می باشم.

حفظ قرآن را از چند سالگی و در کجا شروع کردید؟

به حفظ قرآن از کودکی علاقه زیادی داشتم اما بخاطر نبود امکانات که در روستا بودیم از این توفیق بازماندم و بعد از مهاجرت به شهر فارسان در کلاس های جزء خوانی شرکت کردم و در مسابقات حفظ دعا در استان رتبه اول را کسب کردم و همین انگیزه ای شد تا به توفیق حفظ قرآن دست بیابم .  از سال 87 حفظ قرآن را به صورت جدی دنبال کردم و در طول 4 سال موفق به حفظ کل قرآن کریم شدم و جا دارد اینجا از استاد بزرگوارم دکتر مرندی که پزشک بودند و با مشغله کاری که داشتند در روند حفظ من نقش مهمی داشتند تشکر و قدردانی کنم.

انگیزه شما برای پرداختن به حفظ قرآن چه بود؟

بالاترین انگیزه من مانوس بودن با آیات قرآن بود و آرامشی که از قرآن به دست می آوردم. قرآن، ریسمان محکمی است که انسان با تمسک به آن به آرامش می رسد.خداوند صاحب قرآن در دل فرد آنچه که خیر باشد القاء می کند و این نعمت بلاشک از حفظ و انس با قرآن و برکات آن است و همچنین سفارش پدر بزرگوارم در لحظات آخر عمرش که توصیه می کرد قرآن تلاوت کنم و با قرآن مانوس باشم .

مشوقان اصلی شما در حفظ چه کسانی بودند؟

همانطور که گفتم استاد مرندی ، فرمانده پایگاه بسیج خواهران خانم امیری و خانواده ام

اهمیت قرائت و حفظ قرآن در میان خانواده شما به چه اندازه است؟

همه اعضای خانواده ما علاقه‌مند به بحثهای قرآنی و دنباله‌رو فضاهای قرآنی هستند. مخصوصا پدر عزیزم که از مردان متدین و دین دار بود و همیشه در تربیت فرزندان ایمانی تلاش می کرد.

شما چه تجربه خاصی در روند حفظ قرآن داریدکه برای دیگران مفید باشد؟

اگر مردم بدانند که در مانوس بودن با قرآن مخصوصا در رشته حفظ چه قدر می توانند با مشکلات کنار بیایند واین هدف انسان که رسیدن به آرامش هست را می توانند به جای وابستگی به دنیا به از طریق تمسک به قرآن و اهل بیت علیهم السلام جستجو کنند حتما به دنبال حفظ قرآن می ر فتند. چه بسا کسانی هستند که از نظر مالی خیلی عالی هستند اما آن آرامش را در خود نمی بینند و برعکس کسانی هستند که در کلبه فقیرانه ای زندگی می کنند اما چون یاد خدا و مانوس بودن با قرآن در زندگی شان جاری هست بهترین زندگی را دارند .  من تجربه خاصی که از حفظ قرآن دارم احساس آرامش درونی خودم از طریق انس با قرآن و دیگر اینکه حفظ قرآن هم باید بصری باشد و هم سمعی، آیات را به صورت تصویری حفظ کردن سبب تقویت حافظه می‌شود و سمعی حفظ کردن هم باعث میشود صوت و لحن و موارد تجویدی و وقف و ابتداء کاملا رعایت شود.  

فکر می کنید رمز موفقیت شما در حفظ قرآن چه بوده است؟

در درجه اول لطف خدا ( و ما اصابک من حسنه فمن الله ) و سپس دعای خیر پدر و مادرم و در پایان تلاش و پشتکاری که خداوند به بنده عنایت کرده است .

تاثیر حفظ قرآن بر روحیه و اخلاق خود را در چه حدی می دانید؟

خیلی بسیار تاثیر گذار بود . خدا راشکر صبری که دارم از آیات قرآن دارم و همچنین در مواقعی شده اتفاقاتی در زندگیم رخ داده  و آن ها را با آیات قرآن تطبیق داده ام و همین باعث دلگرمی ام برای ادامه زندگی شده است.

آیا تا به حال در مسابقات قرآنی شرکت کرده ای؟ و چه رتبه هایی کسب کرده اید؟

بله در مسابقات اداره کار یک بار نفر  اول استانی در رشته حفظ کل  و یک بار هم نفر اول در حفظ 20 جزء شدم و همچنین چندین رتبه از مسابقات اوقاف در رشته حفظ 10 و 20 و کل دارم .

آیا شرکت در کلاس های حضوری حفظ برای کسانی که به حفظ قرآن می پردازند ضروری است؟

صد در صد الزامی است چون که حضور در کلاس و تحویل دادن محفوظات به استاد و رفع اشکلات و همچنین راهکار هایی که استاد در جهت رفع اشکلات می دهد بسیار تاثیر گذار هست . همچنین یکی از امتیازات شرکت در کلاس های حضوری حفظ مباحثه است . وجود یک هم مباحثه ای خوب در ثبیت حفظ نقش  بسزایی دارد.

میزان گسترش فرهنگ قرآنی در سطح شهر و منطقه شما چگونه بوده است؟

خدا را شکر در چند سال اخیر پیشرفت خوبی در همه  جا بوده است و لی هنوز به آن نقطه مطلوب نرسیده . با برگزاری کلاسهای حفظ ، اهمیت و جایگاه حفظ قرآن بالاتر رفته و از این لحاظ پیشرفتهایی حاصل شده ولی انتقادی که به روش حفظ قرآن در استان وارد است این است که تمام توجه قرآن آموز صرفاً به خود حفظ معطوف می‌شود بدون توجه به تجوید، مفاهیم آیات و حمایتی از مباحث و مهارتهای تلاوت و قرائت و مفاهیم و ... انجام نمی‌شود که جای کار و تلاش است.

هم اکنون در زمینه قرآنی چه فعالیت هایی دارید؟

در زمینه تدریس قرآن درموسسه جامعه القرآن کریم ، اداره اوقاف و نیروی انتظامی  کلاس دارم و همچنین در حال آماده شدن برای مصاحبه در آزمون کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث هستم و گاهی مواقع نیز در مسابقات و آزمون های حفظ شرکت می کنم .

به نظر شما زیباترین آیه قرآن کدام است؟

همه آیات قرآن زیبا هستند و آرامش خاصی دارند آما آیه ای که در زندگی من تاثیر زیادی داشته و احساس نزدیکی زیادی با پروردگار از طریق آن آیه دارم آیه 186 سوره مبارکه بقره است که می فرماید: و اِذا سَالک عبادی عنی فانی قریب اُجیبُ دَعوه الدعاء اذا دَعان فلیستجیبو ا لی و لیومنوا بی لعلهم یُرشدون و همچنین این دو آیه یا عباد خوف علیک الیوم و لا انتم تحزنون (68 زخرف) و آیه الا ان اولیاء الله لا خوف علیهم و لا یحزنون (62 یونس ) را نیز خیلی دوست دارم .  

به نظر شما بهترین سن برای حفظ قرآن چه سنی است؟

بهترین سن برای حفظ قرآنی دوران نوجوانی و جوانی است چون دغدغه فکری کمتری در این سنین دارند و به راحتی می توانند قرآن را حفظ کنند و در عین حال از خطرهای که در کمین جوانان و نوجوانان هست هم کاسته می شود و علاوه بر این از نظر مادی و معنوی هم زمان خوبی برای حفظ است چرا که امام صادق (ع) می فرمایند کسی که قرآن را قرائت کند و او جوان مومنی باشد قرآن با گوشت و خونش آمیخته می شود. و از نظر مادی نیز حفظ قرآن می تواند در شغل و انتخاب همسر و غیره تاثیرات زیادی داشته باشد. و از همه مهمتر توشه ای برای آخرت است زیرا که خود قرآن می فرماید: المال و البنون زینهُ الحیواهِ الدنیا و الباقیات و الصالحات خیر عند ربک ثوابا و خیر اَملا ( سوره مبارکه کهف )

نظر شما در مورد آزمون های تخصصی اعطای مدرک حفظ  و اینکه این مدرک با مدارک دانشگاهی معادل سازی می شود چیست؟

بسیار مدرک معتبر و شایسته و درخور حافظان است و این  مدرک مشوق خوبی برای حافظان است و با این مدرک می توان در ادارات استخدام شد و همچنین با این مدرک می توان در آزمون های رشته علوم قرآن و حدیث شرکت کرد و ادامه تحصیل داد. حافظان 10 جزء که موفق به سپری کردن آزمون کتبی و شفاهی شوند مدرک درجه 5 حفظ که برابر با دیپلم است ، حافظان 20 جزء که موفق به سپری کردن آزمون کتبی و شفاهی شوند مدرک درجه 4 که معادل با فوق دیپلم است ، حفاظ کل که مدرک درجه 3 معادل لیسانس ، حفاظ کل که مدرک درجه 2 بیگیرند معادل فوق لیسانس و درجه 1 برابر با  مدرک دکتری علوم قرآنی دریافت می کنند.   

چندمین بار است که در این آزمون شرکت می کنید و پیشنهاد شما برای بهتر برگزار شدن این آزمون چیست ؟

بنده چند بار در این آزمون شرکت کردم و امسال نیز برای دریافت مدرک درجه 3 شرکت نمودم . و پیشنهاد می کنم که یک مقداری این آزمون را آسان تر بگیرند و بارم بندی از 70 باشد چون حافظان قرآن در شرایط استرس قرار می گیرند و حتی اگر مسلط به حفظ هم باشند نمی توانند بخاطر استرس زیاد آن طور که باید و شاید محفوظات را ارئه دهند .

آیا طرح اعطای مدرک تخصصی به حفاظ می تواند یک را ه تشویق جوانان به حفظ باشد ؟

بله قطعا ، مخصوصا جوانانی که می خواهند هم دنیا را داشته باشند و هم آخرت را چرا که کسی که خالصانه به دنبال حفظ قرآن برود قطعا در این دنیا هم زندگی آرام و راحتی همرا با احترام و عزت دارد و در آخرت مسلما ثواب خیلی خیلی بالاتری دریافت می کند.

صحبت پایانی شما؟

امیدوارم که همه جامعه به قرآن تمسک بجویند و به فرموده مقام معظم رهبری شاهد تربیت 10 میلیون حافظ به زودی زود باشیم  و در هر خانواده حداقل یک حافظ و یا قاری داشته باشیم .

از شما تشکر می کنم که این فرصت را به بنده دادید تا در این گفتگو شرکت کنم در سایه سار قرآن کریم زنده باشید و خداوند توفیقاتتون را روز افزون کند. ان شاء الله .

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

شبکه های اجتماعی