پنجشنبه, ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۲۳ ق.ظ

پيشنهاد سردبير

پربحث ترين ها

پربازديدها

۰

گسترش و نشر فرهنگ قرآنی مستلزم یکپارچگی فعالیت های انگیزشی، تبلیغی و آموزشی است

 مصاحبه ها ستاد استان

گسترش و نشر فرهنگ قرآنی مستلزم یکپارچگی فعالیت های انگیزشی، تبلیغی و آموزشی است

کارشناس آموزش سازمان دارالقرآن الکریم کشور، گسترش و نشر فرهنگ قرآنی را مستلزم یکپارچگی فعالیت های انگیزشی، تبلیغی و آموزشی دانست.

گفت و گو با نفر اول «تنغیم» در چهارمین دوره طرح ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن کریم شورای عالی قرآن کشور

استاد لطفا ضمن معرفی خودتان بفرمایید قرائت قرآن را از کجا و چگونه شروع کردید؟

 محسن یار احمدی هستم . اهل استان لرستان  و کار قرائت را به صورت حرفه ای از همان دوران دانش آموزی شروع کردم و تا به الان  در خدمت قرآن هستم .

بفرمایید شغل شما چیست و تاثیر قرآن بر شغل و زندگی شما چقدر بوده است؟

کارشناس آموزش سازمان دارالقرآن کشور هستم ، البته رشته دانشگاهی که درس خواندم کامیوتر است و در مورد قسمت دوم سوال شما باید بگویم قرآن در تمام مراحل  زندگی من تاثیر ویژه ای داشته است . بنده هر چه دارم از قرآن دارم  چه از لحظ مادی و چه از لحاظ معنوی ، و من به لطف خود قرآن در تمام مراحل زندگیم چه در دوران دانش آ موزی چه در دوران سربازی و چه در زمان فعلی جایگاه و شان بالایی داشته و دارم  وآرامشی که قرآن به من داده با هیچ چیز قابل مقایسه نیست.

در چه مسابقاتی شرکت کردید؟

کلا من سابقه شرکت در مسابقاتم خیلی کم است و دلایل خاص خودم  را دارم در یک زمانی  که صدام مشکل پیدا کرد و در زمانی هم واقعا علاقه ای به شرکت در مسابقات نداشتم ولی خوب در چند مسابقه از جمله مسابقات اذان در دوران سربازی از طرف ناجا شرکت کردم و رتبه اول کشوری را آوردم و بار دیگر در مسابقات مد ها متان فرهنگ و ارشاد اسلامی شرکت نمودم و رتبه سوم رشته ابتهال  کشوری  را کسب نمودم  و مسابقات قرائت قرآن بنیاد شهید رتبه  دوم کشور را دریافت کردم ولی در مسابقات رسمی خیلی شرکت نکردم . اما خوب مدرک درجه 1 تنغیم در چهارمین دوره از طرح ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن کریم شورای عالی کشور را گرفتم .  که معتبرترین مدرک در این زمینه است .

در جایی خواندم چندین بار به کشور های مختلف سفر کرده اید اگر ممکن است بفرمایید به کدام کشورها سفر کرده اید؟

شورای عالی  قرآن کشور یک برنامه ای دارند که هر ساله در ایام خاص  قاریانی را به کشور های مختلف اعزام می کنندو این اقدام بیشتر جنبه تبلیغی دارد تا نگاهی که الان به خاطر تبلیغات سوء صعودی ها در جهان علیه شیعیان  به وجود آورده اند  عوض شود و  هم با توانمدی های قاریان ایرانی آشنا شوند  و خوب یک حرکت بسیار زیبایی در جهت ترویج فرهنگ ایرانی و شیعه  در بین دیگر کشورها است . و سفرهایی به کشورهای پاکستان ، امارات، لبنان ،سنگال و گینه  داشتم .

قاریانی که مبتدی هستند بایید چگونه و از کجاشروع کنند؟

مبتدی بعد از این که استعداد سنجی شد و مطمئن شد که استعداد دارد تنها و تنها از طریق تقلید محض باید پیشرفت کند اینکه نسخه بپیچیم که اول مثلا صوت و لحن کار کند یا اول تجوید کار کند این طور نیست. قرائت قرآن  یک پک است و  قاری باید در تمام زمینه ها باید با هم رشد کند ، باید اول از یک استاد خاص شروع کند  و اساتید مصری برای شروع بهتر هستند . مبتدی باید به صورت کلی و بعد به صورت جزیی خیلی خوب گوش دهد و تکرارکند و صدای خود را ضبط کند و با صدای استاد مطابقت دهد و کم کم عیوب خود را برطرف کند . قاری مبتدی بعد از این که حداقل  5 و  یا 6 تلاوت از الگوی  خود را خوب یاد گرفت با نظر استاد خودش کم کم به طرف تطبیق برود .

جایگاه تحریر در تلاوت کجاست؟ 

جایگاه تحریر در سبک های مختلف متفاوت است بعضی  از سبک ها تحریر بیشتری دارن و بعضی سبک ها تحریر   کمتری و ما نسسبت به استعداد فرد مُقَلِد می توانیم سبکی را به او معرفی کینم فردی که از لحاظ تحریری خیلی قوی نیست باید طبیعتا سبکی را کار کند که تحریر کمتری دارد و فرد دیگر از لحاظ تحریری قوی است باید سبکی که بیشتر تحریر دارد کار کند . ولی اساسا تحریر نقش ویژه ای در تلاوت ندارد به فراخور سبک در جای خاصی برای زیبایی استفاده می شود. و در واقع نمک تلاوت است .

آموزش نغمات از کی و چگونه باید باشد؟

آموزش نغمات نباید در  شروع به صورت مستقیم باشد بلکه باید به صورت تقلیدی باشد.

وضعیت فعلی قاریان قرآن را چطور می بینید؟

وضعیت فعلی قاریان کشور خیلی خوب است و رشد خوبی در این زمینه داشته ایم ولی متاسفانه در بعضی موارد در مباحت تئوری زیاده روی می شود و متاسفانه اخیرا شاهدیم که بعضی از قاریان ما به سمت تئوری غیر کاربردی می روند و به نظرم این باید تعدیل شود و بیشتر به سمت کار عملیاتی برویم .

چه بخشی از کار قرآنی در گسترش و نشر فرهنگ قرآنی نقش دارد؟

همه زمینه های و فعالیت های قرآن اعم از آموزشی و محفل انس، جشنواره ها  لازم و ملزوم یکدیگرند  در کنار هم ودر دوز مناسبی قطعا درترویج فرهنگ قرآنی تاثیر دارند . نقش محافل که در آن شکی نیست وقتی قاری خوش خوانی می خواند،جنبه انگیزشی داردو ممکن است فردی در آن محفل باشد که بگویید ای کاش من هم بتوانم اینطور بخوانم و همین ممکن است جرقه ای شود در ذهن او که به سمت قرآن برود وقتی جرقه زده شده باید فراخوان زده شود برای آموزش و مسابقات هم باز نوعی انگیزش است برای سطح خاص تر و نخبه ها، مسابقات اگر سالم برگزار شوند خودش نوعی رقابت است و مسابقات باعث می شود افراد مدام در حال به روز رسانی معلومات و توانایی های خود باشند . پس به نظرم مسابقات، محافل، جشنواره ها و مسابقات خوبند به شرط که در کنار آموزش باشد. فعالیت های  انگیزشی ، ترویجی تبلیغی  و آموزشی باید کنار هم باشند .

برگزاری کارگاه های آموزشی در دوره تربیت داور چقدر موثرند؟

کارگاه های آموزشی قبل از دوره تربیت داور نقش بسیار مهمی در رشد معلومات اساتید  و داوران دارد چون یک داور باید هم قاری باشد و هم سطح معلومات خوبی داشته باشد  چون داور تحلیل و تجزیه انجام می دهد. و این دوره ها و کارگاه به افزایش سطح معلومات داورا ن خیلی کمک می کند.

 

 

 

 

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

شبکه های اجتماعی