جمعه, ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۳۶ ب.ظ

پيشنهاد سردبير

پربحث ترين ها

پربازديدها

۰

ویژگی‌های انسان بر اساس تدبر در سوره الرحمن

 ستاد استان

ویژگی‌های انسان بر اساس تدبر در سوره الرحمن

مدرس و پیشکسوت قرآنی در ادامه مباحث تدبر در سوره مبارکه الرحمن به بیان ویژگی‌های سه گروه انسان‌ها در این سوره و جهت هدایتی سیاق‌های این سوره پرداخت.


استاد مسعود داوری، مدرس و پیشکسوت قرآنی، عصر روز گذشته ۱۲ بهمن‌ماه در ادامه مباحث تدبر در سوره مبارکه الرحمن در جمع قرآن آموزان موسسه نسیم وحی شهرکرد به بیان مطالب هدایتی این سوره  با رویکرد تدبری پرداخت.
وی اظهار کرد: یک دسته از انسان‌هایی که در سوره الرحمن به آنها اشاره شده، سابقون هستند که هماهنگ با ربوبیت الهی به اقامه میزان می‌پردازند و سجده می‌کنند؛ گروه دوم افرادی هستند که تلاش دارند در مسیر پیروی از قرآن و ائمه حرکت کنند و گروه سوم نخواسته‌اند مبتنی بر قرآن و در مسیر برپایی میزان حرکت کنند و بر محور تکذیب قرآن و قیامت حرکت کردند.
وی افزود: هر آیه از این سوره آیینه‌ای برای محک جایگاه انسان است و با اشاره به اینکه قرآن، بهترین و والاترین اسم خداوند است، تصریح کرد: تدبر در قرآن به معنای نگاه به ارتباط و پیوستگی آیه‌های یک سوره است.
مدیرعامل موسسه نسیم وحی شهرکرد با بیان اینکه سوره الرحمن به چهار سیاق تقسیم می‌شود، گفت سیاق به معنای مجموعه آیاتی است که دارای موضوع پیوسته و واحد هستند.
داوری یادآور شد: سیاق اول این سوره از آیات ۱ تا ۱۳ و جهت هدایتی آن این است که خدا انسان را مبتنی بر تعلیم قرآن آفریده، او را مختار قرار داده و این موجود مختار مامور به رعایت مختارانه میزان الهی یعنی قرآن شده است.
وی افزود: عذاب، نتیجه ناگزیر تخطی از میزان است، به دست خود طغیان‌کنندگان رقم می‌خورد و جهنم جایگاه این عذاب است.
مدرس و پیشکسوت قرآن استان با اشاره به اینکه سیاق‌های دوم، سوم و چهارم سوره الرحمن بر محوریت سیاق اول استوار است، اظهار کرد: خلقت انسان و جن با تدبیر گسترده، هنرمندانه و مهربانانه برای بهره‌مندی ایشان، فنای ایشان و بقای وجه رب و شروع تا پایان سیر ربوبی دنیا در نظام رحمانی، جهت هدایتی سیاق دوم این سوره است.
وی با اشاره به سیاق سوم سوره الرحمن گفت: آیه ۳۱ یکی از آیات محوری این سوره است و خداوند در این آیه می‌گوید با آرامش و با دقت به حساب شما رسیدگی می‌شود.

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

شبکه های اجتماعی