چهارشنبه, ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۰۹:۳۴ ب.ظ

پيشنهاد سردبير

پربحث ترين ها

پربازديدها

۰

توسعه و عمران شهری با اخلاق قرآنی

 مصاحبه ها

توسعه و عمران شهری با اخلاق قرآنی

شهردار فرخشهر که در کارنامه خود درخشش در مسابقات قرآن را دارد، از برنامه‌های حمایتی شهرداری از فعالیت‌ها و مراکز قرآنی سخن می‌گوید.


یکی از چهره‌های نام آشنا در عرصه قرآنی در استان چهارمحال و بختیاری ، استاد فرشاد توحیدنیا است. وی قاری قرآن است و متولد ۱۳۵۱ در شهر بروجن است که تلاوت را از ۹ سالگی زیر نظر اساتیدی چون حاج محمد هادی خلیلی بروجنی شروع کرده است که می توان گفت اولین استاد وی بوده و بیشترین تأثیر را از هم از نظر اخلاقی و هم فنی از وی پذیرفت. علی رغم این که به قرآن علاقه داشته است، وارد رشته تحصیلی مهندسی منابع طبیعی شده و در دوران دانشجویی موفق به کسب مقام دوم در رشته قرائت در مسابقات قرآنی دانشگاه‌های دولتی کشور در سال تحصیلی ۷۳-۷۲ شد. راه اندازی گروه همخوانی(تواشیح) راویان وحی نیز از فعالیت های نامبرده است که مقام های کشوری خوبی کسب کرده و مقام اول استانی در بخش تواشیح را داشته است. توحیدنیا مدرس دانشگاه و دارای مدرک دکتری الهیات در گرایش عرفان است و در همین زمینه کتاب «آسیب شناسی عرفان‌های نوظهور در ایران» را در سال ۸۸ منتشر کرد و دو کتاب دیگر با عناوین «دلائل دین گریزی جوانان» و «نقش اخلاق قرآنی در توسعه و عمران شهرها» در دست اقدام برای چاپ دارد. 
استاد توحیدنیا از ابتدا شهرداری را به عنوان محل خدمت خود انتخاب کرد و  هم اکنون، شهردار فرخشهر از شهرهای استان چهارمحال و بختیاری است و بیشترین سعی و تلاش وی در این عرصه، مدیریت با رویکرد فرهنگ قرآنی بوده است به طوری که رابطه تنگاتنگی با دارالقرآن ها و مراکز قرآنی ایجاد کرده است و هم اکنون پروژه ای با عنوان «تأثیر اخلاق قرآنی در توسعه و عمران شهرها» را پیگیری می نماید. 
متن زیر مصاحبه روابط عمومی اداره امور قرآنی استان چهارمحال و بختیاری با این فرهیخته قرآنی است که در اختیار خبرگزاری ایکنا قرار گرفته است و تقدیم مخاطبان ارجمند می شود.

تشکر می کنم که وقت خودتان را در اختیار ما قرار دادید، اوج موفقیت خود را در کجا می دانید؟
اوج موفقیت خود را در سه بار دیدار که با رهبری داشتم می بینم و بعد هم توفیق داشتم خارج از کشور قرائت قرآن داشته باشم البته سال ۸۵ از سوی کمیته فدراسیون فوتبال و شورای هماهنگی تربیت بدنی به عنوان کارشناس فرهنگی به همراه چند تن از همکاران  کل کشور انتخاب و معرفی شدم که به مدت ۲۱ روز در آلمان همزمان با جام جهانی فوتبال در آنجا بودیم بعد هم برای یک هفته هلند برنامه داشتیم، حضور در کشور چین که بازیهای المپیک برگزار می شد ما باز آنجا از طرف کمیته فدراسیون فوتبال معرفی شدیم و در چند شهر چین برنامه داشتیم تلاوت قرآن در حضور مسئولین کشوری ، ریاست جمهوری، و... هم برای من حائز اهمیت است.
در بین کارمندان دولت دو دوره در رشته ترتیل اول شدم ،خیلی قاری مسابقه ای نبودم چون که مدیر اجرایی هم بودم و تدریس دانشگاهی هم داشتم و اینکه خودم بیشتر به کار مجری گری و داوری بیشتر علاقه داشتم، به خاطر اینکه نگران بودم کارم مرا از قرآن دور کند فوق لیسانس خود را در رشته عرفان و ادیان ادامه دادم .


علت دور بودن ما از قرآن چیست؟ یا اینکه ما چگونه به وسیله قرآن به مقام قرب می رسیم؟
به اعتقاد من انسان اگر به یک موضوعی عشق داشته باشد و فطرت خود را آماده این کار کند یقیناً به مقام قرب خواهد رسید، خداوند بخشش و رحمت خود را در فیوضات عام شامل حال همه می کند .
حرکت در حوزه دین اگر منتج به سعادت فرد نشود فایده ای ندارد، باید دید قرآن به ما چه می گوید یا با قرآن چگونه ما سعادتمند می شویم ،باید معرفت به دست آوریم، شناخت به دست آوریم، هدف را بشناسیم ،اگر به معرفت قرآن پی ببریم، به چیزهای ظاهری بسنده نمی کنیم.
انسان اگر دنبال معرفت و قرب خدا باشد، البته که به چیزهای دیگر هم می رسد اما اگر به دنبال کسب مقام و چیزهای ظاهری باشد نه تنها به معرفت خدا بلکه به همان چیزهای محدود که مقام های ظاهری  می باشد هم دست پیدا نمی کنند به قول مولانا؛
      هر که کارد قصد گندم باشدش            کاه خود اندر طبع می‌آیدش
آنها که به وادی قرآن نمی‌آیند و هدف خدایی ندارند به نظر من قرآن را درست نشناخته‌اند و معرفت قرآن را بدست نیاورده اند به خاطر همین از نیمه ی راه بر می گردند اگر دنبال مقام و چیزهای دیگر باشند، قطعاً همان مقام هم حاصل نمی شود اگر هم حاصل شود، گذرا خواهد بود. اگر اصل برای انسان شناخت و معرفت و قرب الهی باشد، نعمات دیگر هم پشت سر آن خواهد آمد.

شما به عنوان شهردار قرآنی چه فعالیت هایی برای گسترش فعالیت های قرآنی در حوزه خدمت خود انجام داده اید؟
همواره سعی کرده ام ارتباطم را با قرآنیان در محل کارم بیشتر کنم. چه زمانی که معاون فرهنگی شهرداری بروجن بودم و چه در جاهای دیگر که به عنوان شهردار بودم. سعی کردم این ارتباط را بیشتر ایجاد کنم و بر فعالیت‌های آنها شخصاً نظارت داشته باشم. در مسائل ساخت و ساز صدور پروانه، تشکیل محافل انس و ... تا جائیکه توانسته ام و سعی کرده ام انجام فعالیت های قرآنی را در حوزه خودم هموار کنم. شهرداری ها بودجه های فرهنگی دارند، شوراهای شهر هم کمسیون فرهنگی دارند که اگر بتوانند بخشی از اعتبارات فرهنگی را سمت و سو دهند به سوی فعالیت های قرآنی مطمئناً هم کار فرهنگی می شود و هم کار قرآنی.

نقش شهرداری ها در تحقق اهداف فرهنگی قرآن چیست؟
مگر ما نمی گوئیم شهرداری‌ها نهادهای عمومی غیردولتی هستند که مبنایش مشارکت های مردمی است؛ چه موقع شهرداری ها می توانند به خوبی کار کنند؟ وقتی که مشارکت های مردمی به کمک بیایند و چه موقع مشارکت‌های مردمی بیشتر می شود؟ وقتی که درونمایه اعتقادی و اخلاقی قرآنی داشته باشیم. به اعتقاد من، ما وقتی می توانیم به توسعه عمرانی برسیم که زیر بنای فرهنگی و اخلاقی داشته باشیم و باز زیر بنا و لایه اصلی فرهنگی همان قرآن می باشد. قرآن یک پایه است که باید به آن پرداخت.

برنامه شما در حمایت از مراکز قرآنی چیست؟
همه چیز پول نیست. اگر یک مدیر در جریان فعالیت های فرهنگی باشد با مدیریت درست می تواند حمایت و نظارت بر فعالیت ها داشته باشد، بعضی وقت ها فقط با یک نظارت و هدایت درست می توان از فعالیت های فرهنگی قرآنی حمایت کرد، ما می توانیم کمک هایی داشته باشیم که بهتر از پول هم باشد. من شخصا در تمام تشکل ها و مراکز قرآنی رفت و آمد و قرائت دارم و از چگونگی عملکرد آنها آگاهی پیدا می کنم و کمک هایی که از عهده ام برآید انجام می دهم .

شما در محل کارتان وجهه  قرآنی را حفظ می کنید یا خیر؟
همواره وجهه قرآنی خود را هم در مدیریت اجرایی که داشته ام سعی کرده ام حفظ کنم و هم در برخورد با ارباب رجوع و کارمندان و همکاران آیات قرآنی را سرلوحه‌ کار و برخورد خود داشته باشم.

نحوه برخورد شهردار قرآنی با ارباب رجوع طبق آیات قرآن چگونه است؟
سلامت کاری و اخلاق مداری از اولویت های من در شهرداری است. نقش قرآن در موفقیت فعالیت های شهرداری به سزا و مهم می باشد. به اعتقاد من می توان از آیات قرآنی در برخورد با ارباب رجوع استفاده کرد، بیشتر مراجعات ما به خاطر شکایت همسایه از همسایه می باشد ساخت و سازهای ساختمان ها است .  اگر ما برخورد عادلانه داشته باشیم و طبق آیات عمل کنیم، قطعا تأثیر خودش را می گذارد.

نقش قرآن در موفقیت کاری شهردار قرآنی تا چه حدی است؟
این سؤال شما را با آیات قرآن جواب می دهم ، به اعتقاد من هر شهرداری آیه ۱۵۹ سوره آل عمران که خداوند خطاب به حضرت پیامبر(ص) می فرمایند: «به واسطه رحمت و مهربانی که از ما دریافت کردی با مردم رقیق القلب باش» را آینه تمام نمای کار خود قرار دهد حتماً موفق خواهد شد یا اینکه یک شهردار خوب اگر بخواهد مسئولیتی به کسی بدهد آیه ۵۸ سوره نساء را به کار ببرد: «إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلی‏ أَهْلِها وَ إِذا حَکَمْتُمْ بَیْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْکُمُوا بِالْعَدْلِ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا یَعِظُکُمْ بِهِ إِنَّ اللَّهَ کانَ سَمیعاً بَصیراً؛ همانا خداوند به شما فرمان می دهد که امانت ها را به صاحبانش رد کنید و چون میان مردم داوری نمایید(در مورد نزاع یا درباره اشخاص و حوادث) عادلانه داوری کنید. حقّا که خداوند شما را به نیکویی اندرز و  موعظه می کند، همانا خداوند همواره شنوا و بیناست.» یا سوره مبارکه انعام، آیه ۱۵۲ که می فرماید: در حین صحبت کردن بین دو نفر عدالت داشته باشید، هر چند درباره خویشان و نزدیکان بخواهید سخن گویید؛ «وَإِذَا قُلْتُمْ فَاعْدِلُواْ وَ لَوْ کَانَ ذَا قُرْبَى وَ بِعَهْدِ اللّهِ أَوْفُواْ ذَلِکُمْ وَصَّاکُم بِهِ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ؛ و چون [به داورى یا شهادت] سخن گویید عدالت ورزید  هر چند [در باره]خویشاوند [شما] باشد و به پیمان خدا وفا کنید اینهاست که [خدا] شما را به آن سفارش کرده است باشد که پند گیرید».
اگر ما رفتارمان در طول اراده خدا قرار نگیرد حتماً خوار می شویم؛ یک شهردار اگر رفتار و گفتارش منطبق با آیات قرآن باشد ان شاالله موفق خواهد شد، چون مردم به قرآن اعتقاد دارند.

 ما در توسعه عمرانی بسیاری از شکایت ها را داریم که بیشتر ساختمانی است شما در نظر بگیرید یک شهردار که به آیات قرآنی آشنایی دارد و از منظر قرآن به شکایات و مشکلات مردم رسیدگی کند بسیار خوب است.

شما به عنوان شهردار قرآنی چه برنامه ای برای پیشبرد اهداف قرآنی فرخ شهر دارید؟
هرچه که در توان و از عهده‌ام بر آید برای گسترش فعالیت های قرآنی کمک خواهم کرد به ویژه در بحث عمرانی تشکل های قرآنی مشارکت خواهم  کرد و از امکاناتی که در اختیار دارم به آنها کمک می کنم .

برچسب ها فرشاد توحیدنیا

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

شبکه های اجتماعی