شنبه, ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۲۳ ب.ظ

پيشنهاد سردبير

پربحث ترين ها

پربازديدها

۰

حفظ شماره آیه و صفحه در سنت پیغمبر(ص) جایگاهی ندارد

 ستاد استان اخبار مؤسسات

حفظ شماره آیه و صفحه در سنت پیغمبر(ص) جایگاهی ندارد

حافظ بین المللی قرآن در مورد حفظ شماره آیه و صفحه افزود: در هیچ کشور اسلامی و در سنت پیغمبر(ص) حفظ شماره صفحه و آیه باب نیست.


به گزارش ایکنا از چهارمحال و بختیاری دومین جلسه حفظ و تثبیت قرآن کریم با حضور استاد عیسی خورشیدی، حافظ بین المللی قرآن و جمعی از حافظان استان در موسسه قرآن و عترت اهل بیت(ع) در شهرکرد برگزار شد.

استاد خورشیدی در این جلسه با تاکید بر اهمیت تلاوت قرآن کریم در شرایط مختلف گفت: معمولا سیر یاد گیری محفوظات هفت الی ۱۰ روز است یعنی یک صفحه‌ای که امروز حفظ کرده‌اید حدود یک هفته دیگر بر آن مسلط می‌شوید و در این مدت با تکرار و تمرین به حافظه بلند مدت انتقال می یابد.

وی به حافظان توصیه کرد: حفظیات را روزی چهار الی پنج بار مرور کنید و یکی از روش های خوب از خود پرسشی است به این معنی این که صفحات قرآن را باز کنید و از گوشه‌ای از آن از خود سوال کنید و سعی کنید از روش های خسته کننده کمتر استفاد کنید و به نسبت از آن ها بهره ببرید مثلا روش گوش دادن به قرائت پس از چند ماه خسته کننده می‌شود و احساس می‌شود وقت گیر شده است.

حافظ بین المللی قرآن عنوان کرد: سعی کنید در شرایط مختلف تکرار و تمرین کنید و موقعیت‌های مختلف را تجربه کنید از قبیل خواندن جلوی چند نفر که باعث افزایش روحیه و اعتماد به نفس می‌شود و در کلاس‌های مختلف حضور پیدا کنید و در مسابقات شرکت کرده زیرا استرس را به شدت کاهش می‌دهد.

وی اضافه کرد: حفاظ تا چند بار جلوی جمع خراب نشوند به خوبی شکل نمی‌گیرند و معمولا اکثر حفاظ مسابقات اولیه خود را خراب می‌کنند و تلاش کنید از جمع و محافل هیچ‌گاه فراری نباشید و اگر این شرایط نبوده و یا خیلی کم اتفاق می‌افتد شما در ذهن خود تجسم کنید که جلوی جمعیتی هستید و می‌خواهید قرآن بخوانید.

استاد خورشیدی در مورد حفظ آیه و شماره صفحه افزود: در هیچ کشور اسلامی و سنت پیغمبر(ص) باب نیست که شماره صفحه و آیه را حفظ کرد و آن را دانست حتی نام سوره را هم لازم نیست بداند که کدام است و فقط متون عربی را حفظ می‌کنند و می‌خوانند و در هیچ جایی امتیاز خاصی برای کسانی که شماره صفحه و آیه را حفظ کرده باشند، قائل نیستند و این کار صرف کردن بیهوده وقت است و در هیچ مسابقه ای طبق آیین نامه، با شماره آیه و صفحه کاری ندارند و این ‌که در بعضی از کلاس‌ها به حفظ شماره صفحه و آیه تاکید می‌شود، به صورت سلیقه‎‌ای بوده و خود موسسات این گونه‌ گفته‌اند که قاعدتاً این گونه نباید باشد.

استاد خورشیدی در پایان، اشاره‌ای نیز به انگیزه حفظ کرد و گفت: در حفظ قرآن کریم سعی شود امور اخروی درصد بیشتری نسبت به دنیوی در انگیزه یک حافظ برای حفظ قرآن داشته باشد و در این خصوص به اعطای مدارک دانشگاهی به حافظان و کم شدن انگیزه حفاظ بعد از قبولی در این دوره ها اشاره کرد.

یادآور می‌شود جلسه حفظ و تثبیت قرآن کریم با مشارکت اداره امور قرآنی استان و موسسه اهل بیت (ع) شهرکرد روزهای پنجشنبه هر هفته از ساعت ۹ تا ۱۲ ویژه حافظان ۱۰ جزء به بالا و با حضور استاد خورشیدی در ساختمان موسسه ثامن‌الائمه(ع) واقع در خیابان شریعتی شهرکرد برگزار می‌شود.

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

شبکه های اجتماعی