چهارشنبه, ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۲۱ ق.ظ

پيشنهاد سردبير

پربحث ترين ها

پربازديدها

۰

تفکیک‌سازی سنی قرآن‌آموزان هدررفت هزینه است

 ستاد استان

تفکیک‌سازی سنی قرآن‌آموزان هدررفت هزینه است

مدیر مؤسسه فرهنگی قرآنی نورالمهدی(عج) شهرکرد گفت: وقتی سطح همه قرآن‌آموزان تقریباً یکسان و هدف آموزش آن‌ها نیز احراز توانایی در روخوانی و روانخوانی یا قرائت با صوت، باشد تفکیک‌سازی سنی جز صرف وقت و هدررفت هزینه ثمر دیگری ندارد.

به نقل از ایکنا، رامین قاسمی‌نژاد، مدیر مؤسسه فرهنگی قرآنی نورالمهدی(عج) شهرکرد ، با اشاره به فعالیت ده ساله این مؤسسه در عرصه فعالیت‌های قرآنی، اظهار کرد: خوشبختانه این اتفاق مبارک یعنی ثبتِ نام مؤسسه المهدی در جمع مؤسسات قرآنی استان برکات فراوانی را در طی این ۱۰ سال داشته است.

وی با اشاره به «آموزش قرآن» به عنوان فعالیت اصلی مؤسسه المهدی(عج)، گفت: این مؤسسه در طی سال‌های فعالیت خود دوره‌ها و کلاس‌های متعدد و منظمی در زمینه علوم و فنون قرآنی برگزار و به فراگیران گواهی‌نامه معتبرِ پایان دوره اعطا شده است.

قاسمی‌نژاد با اشاره به اخذ مجوز فعالیت این مؤسسه از اداره تبلیغات اسلامی استان، بیان کرد: محل استقرار مؤسسه در مسجد امام رضا(ع) واقع در میرآباد شرقی شهرکرد است اما به فراخور شرایط، کلاس‌هایی نیز در منطقه مهدیه (حوالی شهرکرد) و دیگر نقاط برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: کلاس‌ها و دوره‌ها در رشته‌های تجوید، روخوانی و روانخوانی، صوت و لحن و مفاهیم برگزار می‌شوند، ضمن اینکه هر هفته دو جلسه خانگی آموزش و تلاوت قرآن کریم برای خواهران در منازل افراد داوطلب برگزار می‌شود که یکی از کلاس‌ها ویژه بانوان محروم از نعمت سواد است.

توجه به آموزش سنتی

وی با بیان اینکه قرآن‌آموزان هر کلاس ترکیبی از افراد همه رده‌های سنی هستند، تأکید کرد: شکل و شیوه برگزاری کلاس به صورت سنتی است و فراگیران به ویژه در رشته صوت و لحن از رده‌های مختلف سنی حضور دارند.

قاسمی‌نژاد با بیان اینکه در برخی شهرهای بزرگ مانند مشهد و اصفهان آموزش عمومی قرآن در قالب کلاس‌های سنتی و ترکیبی همواره برپاست، ادامه داد: وقتی سطح همه قرآن‌آموزان تقریباً یکسان و هدف آموزش آن‌ها نیز یکسان، یعنی احراز توانایی در روخوانی و روانخوانی یا قرائت با صوت، باشد تفکیک‌سازی سنی جز تحمیل وقت و هدررفت هزینه ثمر دیگری ندارد، بنابراین تفکیک‌سازی قرآن‌آموزان باید بر اساس سطح دانش آن‌ها انجام بشود و نه رده سنی‌شان.

مدیر مؤسسه فرهنگی قرآنی نورالمهدی در ادامه با بیان اینکه از قرآن‌آموزان شهریه دریافت نمی‌شود، تأکید کرد: البته این رویه صحیح نیست و اخذ شهریه از قرآن‌آموز باعث التزام او به ماندن در کلاس و برخورداری از آموزش تا پایان دوره تعیبن‌شده می‌شود.

لزوم رونق موقوفات قرآنی

قاسمی‌نژاد با اشاره به منابع مالی محدود مؤسسه، گفت: همین میزان محدود معمولاً از کمک خیران تأمین می‌شود و باید که موقوفات قرآنی کم است و نگاه خیران به ندرت متوجه عرصه قرآنی می‌شود، پس می‌طلبد که کارشناسان اداره اوقاف و امور خیریه خیران را که خوشبختانه تعدادشان هم زیاد است متقاعد کنند و موقوفات را به سمت فعالیت‌های قرآنی سوق دهند.

وی در ادامه با آوردن نمونه‌ای از موقوفات قرآنی در اصفهان، تصریح کرد: ساختمان و زمین دانشکده علوم قرآن و حدیث اصفهان موقوفه است که نیت اولیه خیر، ساخت مسجد در آن زمین بود اما با صحبت و رایزنی کارشناسان اوقاف با وقف‌کننده، او را راضی کردند که آن مکان را برای فعالیت قرآنی وقف کند و خوشبختانه رضایت هم حاصل شد.

قاسمی‌نژاد به برگزاری کرسی تلاوت به عنوان فعالیت شاخص مؤسسه نورالمهدی اشاره و بیان کرد: این محفل نورانی که سال سوم برگزاری را پشت سر می‌گذارد، جمعه هر هفته بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء با حضور قراء و حفاظ برجسته استان در مسجد امام رضا(ع) برگزار می‌شود اما علی‌رغم مراجعه حضوری و نامه‌نگاری با نهادهای متولی قرآنی، متأسفانه حمایت مادی و معنوی از این محافل وجود ندارد.

کیفی‌سازی فعالیت‌های قرآنی

این فعال قرآنی استان در پاسخ به پرسشی مبنی بر چگونگی ارزیابی فضای قرآنی استان، بیان کرد: در مبحث فضای قرآنی دو ساحت مطرح می‌شود ساحت کمی که تعداد مؤسسات و خانه‌های قرآن را شامل می‌شود که افزایش آن، اگر با کیفیت همراه نباشد، اهمیت چندانی ندارد.

وی ادامه داد: اما در فضای قرآنی اصل بر کیفی‌سازی آموزش و ترویج قرار دارد، رساندن شمار مؤسسات قرآنی از یکصد به سیصد مؤسسه اگر بناست دویست مؤسسه در عمل غیرفعال باشند، کار مهمی محسوب نمی‌شود بلکه می‌توان کار را با همان یکصد مؤسسه به خوبی پیش برد.

قاسمی‌نژاد تأکید کرد: صِرفِ اخذ مجوز اگر با انگیزه و علاقه برای کار همراه نباشد، سودمند نخواهد بود بلکه افراد باید با کمترین امکانات موجود بی‌آنکه چشم امید به کمک این یا آن نهاد داشته باشند، با همکاری وهم‌افزایی در کارها به قرآن خدمت کنند.

قاسمی‌نژاد کار قرآن را کاری مردمی خواند و تصریح کرد: فعالیت قرآنی باید در دست مردم و فارغ از طی مراحل وقت‌گیر اداری برگزار و اداره شود و مردم باید در این خصوص سرمایه‌گذاری کنند.

این فعال قرآنی استان در پایان خطاب به خانواده‌ها گفت: دشمن برای تهاجم فرهنگی هزینه صرف می‌کند از اینرو خانواده‌ها نیز باید هوشیار باشند و فضا را بر دشمن ببندند که بهترین کار، قدم برداشتن خود و فرزاندانشان در مسیر قرآن و آموزه‌های این نسخه شفابخش است.

 

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

شبکه های اجتماعی