چهارشنبه, ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۰۱:۳۶ ب.ظ

پيشنهاد سردبير

پربحث ترين ها

پربازديدها

۰

حسین اسدی: انتصاب مشاور قرآنی در سازمان تبلیغات به منزله کاهش مأموریت‌های دارالقرآن نیست

 ستاد استان

حسین اسدی: انتصاب مشاور قرآنی در سازمان تبلیغات به منزله کاهش مأموریت‌های دارالقرآن نیست

مشاور رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در امور قرآنی با اشاره به اینکه انتصاب مشاور قرآنی برای این سازمان به منزله کاهش مأموریت‌های سازمان دارالقرآن‌ نیست، گفت: هیچ‌گونه تصمیمی برای فروکاستن جایگاه ساختاری و نیز نقش و مأموریت‌های سازمان دارالقرآن در دستور کار قرار ندارد.

به نقل از ایکنا؛ اواخر شهریورماه طی حکمی از سوی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، «حسین اسدی»، دبیر شورای راهبری و هماهنگی امور قرآنی حوزویان، به عنوان مشاور این سازمان در امور قرآنی معرفی شد. این انتصاب در وهله اول می‌توانست یک انتصاب معمولی باشد، اما فعالیت سازمان دارالقرآن الکریم به عنوان یکی از تخصصی‌ترین دستگاه‌های قرآنی کشور ذیل سازمان تبلیغات اسلامی باعث شد تا این انتصاب را به زعم برخی در ابتدای امر با حاشیه مواجه کند.

برای پاسخ به این سؤال و برخی سؤالات دیگر گفت‌وگویی با حسین اسدی صورت گرفته که مشروح آن در ادامه آمده است.

ایکنا ــ با توجه به فعالیت سازمان دارالقرآن الکریم ذیل سازمان تبلیغات اسلامی، انتصاب مشاور قرآنی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی چه پیامی می‌تواند داشته باشد؟

با سلام و سپاس از جناب‌عالی و همکاران محترم خبرگزاری قرآنی و آرزوی توفیق روزافزون در جهت خدمت به ساحت قرآن کریم؛ برای مقدمه باید عرض کنم همان‌گونه که آگاهی دارید، علاوه بر آن‌که مشورت و مشورت‌پذیری از آموزه‌های بزرگ و کارگشای قرآن کریم است؛ اساساً استفاده از مشاور در تخصص‌ها و امور لازم از سوی رؤسا و مدیران ارشد دستگاه‌ها، امری است کاملاً طبیعی و منطقی که بر پایه قوانین موجود هم این ظرفیت به منظور ایجاد بهره‌وری و تقویت و ارتقای فرایندهای تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در اختیار نهادها و ساختارهای مدیریتی کشور قرار داده شده است.

گاهی همه یا بخشی از موضوعات کاری مشاوران با مأموریت بخش‌هایی از ساختار دستگاه‌ها اشتراک دارد، ولی به صورت منطقی، هر یک از دو بخش وظایفی مشخص و تعیین‌شده را دنبال می‌کنند و نهایتاً نقطه تلاقی آن‌ها ارتقا و توسعه سیستم است و پیامد آن ایجاد محدودیت یا موازی‌کاری در سیستم نخواهد بود.

اما در مورد پرسش شما، این تصمیم هم با هدف توسعه، تعمیق و ارتقای مأموریت‌های قرآنی سازمان اتخاذ شده است و وجود مشاورت قرآنی ریاست سازمان تبلیغات اسلامی در کنار ساختاری مقدس و ریشه‌دار با عنوان سازمان دارالقرآن الکریم، به عنایت الهی پیام‌آور هم‌دلی و هم‌افزایی و نویدبخش تقویت رویکرد کیفیت‌محوری و ایجاد ظرفیت‌های گسترده‌تر برای حرکت قرآنی سازمان در کشور خواهد بود.

ایکنا ــ برخی معتقدند که انتصاب مشاور قرآنی در این سازمان می‌تواند کم‌رنگ شدن نقش سازمان دارالقرآن یا حتی حذف این سازمان از چارت سازمان تبلیغات را به دنبال داشته باشد؟ تحلیل شما در مورد این موضوعات چیست؟

رأی و نظر رئیس ارجمند سازمان تبلیغات اسلامی، بنده حقیر و همچنین رئیس محترم دارالقرآن اتفاقاً عکس این مطلب است و با شناختی که از جامعه قرآنی و نیز عموم مخاطبان فعالیت‌های قرآنی در دست است، اساساً وجود چنین تصوری را که عنوان کردید، بسیار بعید می‌شمارم. همان‌گونه که جناب حجت‌الاسلام والمسلمین حاج آقای قمی هم در سفر اخیرشان به استان فارس در پاسخ به سؤالی مشابه، به صراحت اعلام فرمودند، ان شاءالله سازمان دارالقرآن الکریم با قوت و قدرت به فعالیت خود ادامه خواهد داد و بر عمق و گستره آن هم در حد توان خواهد افزود.

مجدداً تاکید می‌کنم در حال حاضر هیچ‌گونه تصمیمی برای فروکاستن جایگاه ساختاری و نیز نقش و مأموریت‌های سازمان دارالقرآن در دستور کار قرار ندارد. بلکه آن‌چه از دیدگاه‌ها و نظرات مؤکد ریاست سازمان تبلیغات اسلامی دریافته‌ام این است که به تأسی از بیان بلند حضرت امام راحل قدس سره و نیز رهبر معظم مدظله که فرمودند: «کتاب انقلاب ما قرآن مجید است»؛ اساس و بنیان تمامی فعالیت‌های این نهاد بزرگ تبلیغی و انقلابی، باید تعالیم وحیانی قرآن با تفسیر و تبیین ناب اهل بیت(ع) باشد و بر این مبنا، سازمان تبلیغات اسلامی بر آن است تا علاوه بر مأموریت‌های مشخص دارالقرآن الکریم، تمامی ظرفیت‌های دیگر خود در حوزه‌های فرهنگ و تبلیغ، هنر و ادبیات و رسانه، آموزش و تربیت منابع انسانی متخصص، پژوهش و تولید محتوا و ... را هم برای اعتلای قرآن و فرهنگ انسان‌ساز قرآنی در جامعه بسیج کند و در حقیقت انتصاب مشاور امور قرآنی هم با هدف تسریع در تحقق همین نگاه جامع انجام شده است.

ایکنا ــ به اعتقاد شما در حال حاضر مهم‌ترین اولویت‌های قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی چیست؟

سازمان تبلیغات اسلامی با تأسیس دارالقرآن الکریم به‌ عنوان یکی از رویش‌های بزرگ انقلاب از همان سال‌های ابتدای پیروزی نهضت اسلامی، در طول چهار دهه فعالیت قرآنی گسترده و مؤثر خود، برکات و دستاوردهای بسیار متنوع و ارزشمندی را رقم زده و همواره جایگاهی بااهمیت و سازنده در ایجاد رویکرد قرآنی در بخش‌های مختلف حاکمیتی و مردمی داشته است.

به طور کلی در این دوره هم با انجام ارزیابی و بازنگری‌های لازم و ضروری، آنچه از اهداف، سیاست‌ها، طرح‌ها و برنامه‌های راهبردی و فراگیر که واجد هماهنگی با ویژگی‌های زمان حاضر و موقعیت و نقش سازمان در گام دوم انقلاب باشد و زمینه انس بیش از پیش آحاد مردم به ویژه جوانان و نوجوانان را با معارف وحیانی فراهم کند و نتیجه اجرای آن تقویت شاخص‌ها و مؤلفه‌های قرآنی در زندگی فردی و اجتماعی هموطنان عزیزمان باشد، قطعاً در اولویت کاری سازمان قرار خواهد داشت.

باید به این واقعیت تأکید کرد که مبنای اولویت در کار قرآنی باید ایده‌ها، طرح‌ها و برنامه‌های مبتکرانه، تأثیرگذار و تراز قرآنی باشد که از خود قرآن که منبع و منشأ هدایت اقوام است، بهره‌ داشته و برخوردار از مؤلفه‌هایی باشد که موجب قوام‌بخشی به عوامل مثبت اجتماعی و انقلابی برای مردم کشور و در دایره‌ای گسترده‌تر امت واحده اسلامی باشد و بتواند بر رفع و دفع مشکلات و چالش‌های اجتماعی موجود در جامعه و امت اسلامی تأثیرگذار باشد.

ایکنا ــ نقش سازمان تبلیغات اسلامی در پیشبرد توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه و راهبری فعالیت‌های قرآنی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

همان‌گونه که قبلاً هم اشاره شد، سازمان سهم و نقش عمده و گاه بلامنازعی در راه‌اندازی و راهبری فعالیت‌های قرآنی در حوزه‌های مختلف آن داشته و دارد.

بر مردم شریف و نیز فعالان و برنامه‌ریزان قرآنی کشور پوشیده نیست که برنامه‌های اجرا شده از سوی این سازمان به ویژه در برهه‌هایی مانند سال‌های اول پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، بسیار گسترده و مؤثر بود و علاوه بر ترویج معنویت قرآنی به صورتی فراگیر، با اهتمام به ورود در عرصه‌های مختلف و مورد نیاز جامعه، به تولید منابع توسعه قرآنی از طریق تربیت منابع انسانی متخصص، تهیه طرح‌ها و منابع و متون تخصصی، تشکیل مجامع و شبکه مؤسسات و مراکز قرآنی مردمی در اقصی نقاط کشور پرداخته و مسیر توسعه قرآنی را هموار کرده است.

ایکنا ــ به اعتقاد شما سازمان تبلیغات اسلامی توانسته است که به وظایف خود در قبال فعالیت‌های قرآنی عمل کند؟

یقیناً چه سازمان و چه سایر نهادها و مراکز قرآنی اعم از حاکمیتی و مردم‌نهاد، با فعالیت‌ها و خدمات متکثر خود در سال‌های متمادی پس از انقلاب، دستاوردهای بزرگی را حاصل کرده‌اند، اما مسلماً باید همه بپذیریم و اعتراف کنیم که تا رسیدن به نقاط مطلوب فاصله بسیاری داریم.

امید داریم با نگاهی که بر آن تأکید شد، ان شاءالله سازمان تبلیغات اسلامی با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های خود، این مسیر نورانی و به تعبیر مقام معظم رهبری مدظله العالی «کار راهبردی قرآنی در کشور» را با جدیت و روحیه جهادی و انقلابی پی خواهد گرفت.

ایکنا ــ به طور حتم این سازمان در راه رسیدن به اهداف خود و اجرای وظایف تعریف شده با چالش‌هایی مواجه بوده است. به اعتقاد شما در حال حاضر مهم‌ترین چالش‌هایی که سازمان تبلیغات اسلامی در راه کمک به توسعه فعالیت‌های قرآنی در کشور با آن مواجه بوده چه چیزهایی است؟

مسلماً هم سازمان و هم دیگر نهادهای فعال کشور در عرصه فعالیت‌های قرآنی به دلایل و عوامل عدیده، از گذشته تا امروز با چالش‌ها و مشکلاتی مواجه بوده و هستند که البته بارها و به ادبیات مختلف بیان شده و بحمدالله کسری از آن به اهتمام خود جامعه قرآنی و مدیران کشور مرتفع شده است. اما مسئله مهم و ریشه‌ای آن است که همه نهادها و قوای کشور به ویژه صاحب‌نظران و فعالان و مسئولان عرصه علم و فرهنگ باید حقیقتاً به این باور برسند که راه نجات جامعه ما و همه جوامع اسلامی و بشری، اتصال به منبع نورانی و هدایتی وحی است. باید این باور را در میدان عمل با عزم و اراده ملی و توجه و عنایتی در تراز انقلاب اسلامی، نشان دهند و ان شاالله نتیجه آن، تأمین زیرساخت‌ها اعم از قوانین، حمایت‌های معنوی و مساعدت‌های مادی و اعتباری این عرصه باشد.

بدون شک استقرار سبک زندگی قرآنی در تمامی نظامات جامعه اسلامی، نیازمند اهتمام همگانی به افق‌های روشن پیش روی انقلاب است که بر پایه مرجعیت قرآن کریم برای بنای جامعه آرمانی و الهی با انسجام امت اسلامی و تحول در تمدن بشری از سوی رهبری معظم انقلاب مد ظله ترسیم شده است.

یادآور می‌شود، مشاور رئیس جامعة ‌المصطفی(ص) العالمیه در امور قرآنی، مشاور مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در امور قرآنی، رئیس اداره امور قرآنی سازمان حوزه‌ها و مدارس خارج از کشور(۷۹ تا ۸۱)، مدیر کل دفتر امور قرآنی و حدیثی جامعه المصطفی(ص) العالمیه(۸۷ تا ۹۶)، عضو شورای ترویج قرآنی در عرصه بین‌الملل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی(۸۸تا۹۰)، عضو شورای تخصصی قرآنی حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، عضو ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کریم کشور( از ۹۴ تاکنون)، عضو و دبیر شورای برنامه‌ریزی شبکه قرآن سیما(۷۹تا۸۱)، عضو و دبیر شورای برنامه‌ریزی دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی(۷۴تا۷۸) و... از سوابق مدیریتی حسین اسدی به شمار می‌روند.

 

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

شبکه های اجتماعی