جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳، ۰۵:۴۹ ق.ظ

پيشنهاد سردبير

پربحث ترين ها

پربازديدها

۰

تخصیص مبلغ اندک برای امور فرهنگی و مذهبی در خانواده‌ها

 ستاد استان

تخصیص مبلغ اندک برای امور فرهنگی و مذهبی در خانواده‌ها

مدیر مؤسسه قرآن و عترت الرحمن شهرکرد با اشاره به اینکه در سبد مصرفی خانوارها به ندرت مبلغی برای امور فرهنگی و مذهبی تخصیص می‌یابد، گفت: خانواده‌ها غالباَ درآمد خود را صرف امور معیشتی و تفریحی می‌کنند و معمولاَ برنامه‌ریزی یا سرمایه‌گذاری برای امور فرهنگی و مذهبی کمتر اتفاق می‌افتد.

روح‌انگیز بهرامی، مدیر مؤسسه قرآن و عترت الرحمن شهرکرد، با اشاره به اینکه خانواده به عنوان عنصری از جامعه متأثر از نظام جاری و ساری در اجتماع است، اظهار کرد: خانواده‌های ایرانی در امر فراگیری قرآن به دریافت رایگان آموزش عادت کرده‌اند چرا که از آغاز فعالیت‌های قرآن این ذهنیت وجود داشت که آموزش قرآن باید به صورت رایگان به علاقمندان ارائه شود.
وی در این خصوص تصریح کرد: همین امر باعث شد که از دیرباز توقع  دریافت رایگان آموزش قرآن در قرآن‌آموزان وجود داشته باشد و به این ترتیب، فرهنگِ صرفِ هزینه برای یادگیری قرآن و برای دین به وجود نیامده و اصلاح این ذهنیت، بسیار زمان‌بر است.
بهرامی با اشاره به اینکه در سبد مصرفی خانوارها به ندرت مبلغی برای امور فرهنگی و مذهبی تخصیص می‌یابد، گفت: خانواده‌ها غالباَ درآمد خود را صرف امور معیشتی و تفریحی می‌کنند و معمولاَ برنامه‌ریزی یا سرمایه‌گذاری برای امور فرهنگی و مذهبی کمتر اتفاق می‌افتد.
اقبال عمومی به قرآن در گرو ایجاد جذابیت در کار قرآنی است
وی با تأکید بر لزوم افزایش جذابیت در جهت ارتقای اقبال عمومی به یادگیری و تلاوت قرآن، بیان کرد: امروزه شاهد افزایش مؤلفه‌های جذاب و اِعمال هنر و خلاقیت در امور مختلف برای جذب افراد هستیم که در این خصوص می‌توان از سفره‌آرایی یاد کرد که آرایش هنرمندانه و خلاقانه سفره و غذا سبب جذب افراد می‌شود.
بهرامی تبلیغ، تشویق و ترغیب را در کنار بهره‌گیری از خلاقیت و هنر، لازمه افزایش گرایش افراد به قرآن دانست و ادامه داد: مثال بارز اثرگذاری تبلیغ و تشویق در افراد را می‌توان در طب سنتی یافت که امروزه به مدد تبلیغات رسانه‌ها و صدا و سیما، بسیار مورد اقبال عمومی است.
مدیر مؤسسه قرآن و عترت الرحمن شهرکرد بر لزوم انجام کار پژوهشی در حوزه راهکارهای جذب افراد به قرآن تأکید کرد و گفت: دانشگاهیان و صاحبنظران توانمند باید در این خصوص حمایت شوند و سرمایه‌گذاری در این حوزه حائز اهمیت است چراکه پژوهش‌های مبسوط روانشناختی، جامعه‌شناختی، علمی و هنری در این زمینه می‌تواند منجر به ارائه راهکارهای سودمند و در نهایت ارتقای شور و شوق قرآنی در جامعه و خانواده‌ها شود.
اهمیت آموزش قرآن 
بهرامی با پر اهمیت خواندن امر آموزش قرآن، بیان کرد: متأسفانه علی‌رغم بروز تحولات جذاب در امر آموزش، در عرصه آموزش قرآن شاهد پابرجا بودن روش‌های آموزشی سنتی و کتاب‌های قدیمی هستیم حال آنکه باید با در نظر داشتن روحیات و اقتضائات کودکان، نوجوانان و جوانانِ امروز به تولید محتوا و فرآورده‌های قرآنی جذاب برای آنان اقدام شود و در روند آموزش، باید به تشویق و ترغیب قرآن‌آموزان نیز توجه ویژه‌ای داشت.
وی با اشاره به نقش مربی در امر آموزش قرآن، یادآوری کرد: مربی باید متناسب با رده سنی قرآن‌آموز بتواند در انتقال مفاهیم و ایجاد ارتباط موفق باشد که در این خصوص نیز، پژوهش‌های روانشناختی می‌تواند راهگشا باشد.
بهرامی مکان آموزش قرآن را هم حائز اهمیت خواند و اضافه کرد: مساجد، مدارس، حسینیه‌ها، امامزاده‌ها، مصلای شهر و ... می‌توانند به مکان‌های جذابی برای آموزش قرآن تبدیل شوند که در این خصوص همت و همکاری همه ارگان‌های فرهنگی-قرآنی و نهادهای متولی ضرورت دارد.
مدیر مؤسسه قرآن و عترت الرحمن شهرکرد با اشاره به اینکه مأنوس کردن کودک با قرآن به میزان علاقه وی بستگی دارد، گفت: خردسال پیش از ورود به مدرسه نباید تحت آموزش اجباری قرار گیرد و پس از آشنایی او با خواندن و نوشتن، می‌توان روخوانی، روانخوانی و ... را به او آموزش داد.

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

شبکه های اجتماعی