جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳، ۰۹:۳۷ ق.ظ

پيشنهاد سردبير

پربحث ترين ها

پربازديدها

۰

گره خوردن اصیل ترین هنر اسلامی ایرانی به قرآن

 ستاد استان

گره خوردن اصیل ترین هنر اسلامی ایرانی به قرآن

هنرمند قرآنی  چهارمحال و بختیاری بیان کرد:  تذهیب از اصیل ترین هنرهای اسلامی ایرانی است که همواره به عنوان هنری قرآنی نام برده شده است.

حمزه علی قادری ، هنرمند قرآنی استان بیان کرد: ، 16 سال است به طور حرفه ای هنر تذهیب را پیگیری می کند و 115 هنرجو در این زمینه تربیت کرده است و سه رتبه نخست کشوری در جشنواره های آیات قرآنی را در کارنامه هنری خود دارد.

هنرمند قرآنی استان در مورد یپشینه این هنر زیبا گفت: تذهیب در لغت نامه ها به معنای زر گرفتن و طلا اندازی است و از این هنر بدیع و زیبا برای آرایش و زیباتر کردن کتابهای مذهبی و تاریخی، دیوان شعر و قطعات خطی استفاده می شود.
این هنر بعد از نفوذ اسلام به ایران در اختیار حکومت های اسلامی قرار گرفت و نام هنر اسلامی را از آن خود کرد. 
تذهیب‌کاران ایرانی با تسلط کافی و مهارت و خلاقیت توانسته اند با متحول ساختن و نوآوری های چشمگیر، در تبلیغ فرهنگ قرآنی کارهای بسیار نفیس و بی نظیری ارائه دهند که در قرآن های معاصر چاپ شده و امروزه نظاره گر آنها هستیم.
 وی ادامه داد: می توان تذهیب را یکی از زیرمجموعه های نگارگری دانست که در اوایل دوره اسلامی، برای تزئین و جداسازی آیات قرآن مجید مورد استفاده قرار می گرفت و شاید بتوان تاریخ آرایش و تذهیب قرآن را همزمان با نوشتن آن دانست به این معنی که نخست به منظور تعیین سر سوره‌ها، آیه‌ها، جزوه‌ها و سجده‌ها آن را به نوعی تزئین می ‌کردند. 

این مدرس دانشگاه افزود: رفته رفته علاقه مفرط مسلمانان به قرآن و همچنین تمایل به تجمل، هنرمندان را بر آن داشت تا در تذهیب آن دقت بیشتری به کار برند و در نتیجه این آثار از سادگی بیرون آمد و جنبه تزئینی به خود گرفت به خصوص قرآن‌ هایی که برای امیران و بزرگان نوشته می ‌شد و این امر خود یکی از علل توجه هنرمندان به تزیین بیشتر و موجب تکامل فن تذهیب شد.

قادری با اشاره به اینکه کسی که کار تذهیب قرآن را انجام می دهد در واقع تهذیب نفس انجام می دهد افزود: کسی که کار تذهیب روی قرآن را انجام می دهد چون همواره باید با وضو باشد و مراقب اخلاق و رفتار خود باشد تهذیب نفس هم انجام می دهد .

وی با بیان اینکه حاشیه های قرآن ، شمسه های اول قرآن و صفحه افتتاح و استقبال  قرآن همه تذهیب هستند تصریح کرد: تذهیب با اینکه یک هنر ایرانی است، وجه ممیزه هنر قرآنی به شمار می آید و از اصیل ترین هنرهای اسلامی و ایرانی است که همواره از آن به عنوان هنری قرآنی نام برده شده است.

قادری در ادامه با اشاره به اولین نمایشگاه و جشنواره  آثار هنرمندان قرآنی در استان بیان کرد: طبق فراخوان این جشنواره 21 اثر  در قالب های شمسه، حاشیه،صفحه افتتاح و استقبال به دبیرخانه جشنواره ارسال شد و از بین آنها 11 اثر به عنوان برگزیده انتخاب شدند

 

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

شبکه های اجتماعی